© Jakob Helbig

ChiRunning-teknik

ChiRunning er udviklet af den amerikanske langdistanceløber Danny Dreyer, som i en skadespause søgte inspiration i tai-chi og her fandt inspiration til en ny måde at løbe på, som i større grad harmonerer med kroppens og sindets balancer. Onde tunger vil dog anføre, at Danny Dreyer også har skelet godt og grundigt til dr. Romanovs Pose-running, som havde mange år på bagen, dengang Dreyer konceptualiserede ChiRunning. Den første bog om ChiRunning blev publiceret i 2004. Grundlæggende filosofi

5. oktober 2010

ChiRunning er udviklet af den amerikanske langdistanceløber Danny Dreyer, som i en skadespause søgte inspiration i tai-chi og her fandt inspiration til en ny måde at løbe på, som i større grad harmonerer med kroppens og sindets balancer.

Onde tunger vil dog anføre, at Danny Dreyer også har skelet godt og grundigt til dr. Romanovs Pose-running, som havde mange år på bagen, dengang Dreyer konceptualiserede ChiRunning. Den første bog om ChiRunning blev publiceret i 2004.

Grundlæggende filosofi

Det gælder om at skabe mindst mulig modstand og mest mulig harmoni, når der løbes. Tyngdekraften er således vores største aktiv, når der skal skabes fremdrift, og netop ved at udnytte denne bliver løbet let og ubesværet.

Samtidig er hensyntagen til sindets tilstand en yderligere komponent af central betydning for udviklingen af det rette flow.

Løfter

Nedsat skadesrisiko, et bedre flow og et spirituelt løft. Summen af disse forandringer er kort og godt en større løbeglæde knyttet til, at løbetræningen heller ikke længere opleves som tung og slidsom.

Sværhedsgrad

Meget høj. Du skal først og fremmest lære et helt nyt bevægelsesmønster. Det kræver masser af tekniktræning.

Musklerne skal ligeledes styrkes, ikke kun i benene, men også i hele kropskernen. Det kræver, at der investeres tid i løbetræningen ud over den effektive løbetid.

Samtidig er det en forudsætning for et godt flow under løbet, at du arbejder med sindets tilstand. I den forstand bliver ChiRunning meget omfangsrigt og kommer til at fylde en del i tilværelsen – på godt og ondt.

Centralt indhold i løbebevægelsen

Du arbejder med tyngdekraften ved at læne kroppen fremad i det såkaldte Lean, hvor kroppen holdes rank, og hældet foregår helt nede i anklerne. Fremdriften opstår ved dynamisk at trække hælen op bag ballerne og ned igen i en hurtig rytme.

Landingen foregår på midtfoden, hvilket i praksis vil sige på både hæl og forfod. Armføringen foregår som et aktivt træk bagud i stedet for på den traditionelle måde, hvor armene svinger afslappet fremad.

Målet er at skabe et større flow i løbebevægelsen med mindst mulig stødbelastning op igennem benene. Herved nedsættes skadesrisikoen, samtidig med at der skal bruges mindre energi på at overvinde de bremsende kræfter, der opstår, når hælen banker i jorden et godt stykke foran kroppens tyngdepunkt.

Videnskabelig dokumentation

ChiRunning udspringer af tanker, som primært hører til i alternative kredse. Dele af disse er svære at standardisere og dermed også at lave forsøg på.

Samtidig mangler grundlæggeren, Danny Dreyer, den videnskabelige ballast til selv at kunne tage initiativ til større videnskabelige undersøgelser.

En enkelt spørgeskemaundersøgelse er der dog blevet foretaget blandt over 2.500 ChiRunning-udøvere. Trods en masse forbehold over for undersøgelsens karakter er det tankevækkende, at næsten alle adspurgte oplevede, at deres løb havde forbedret sig, efter at de var begyndt at tænke over teknikken.

Læs mere på:www.chirunning.com

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: