Derfor bliver du stærkere af at træne

Mens du træner, nedbryder du faktisk kroppen. Heldigvis har vi alle en indbygget mekanisme, der genopbygger os i en lidt stærkere udgave, mens vi hviler. Fænomenet kaldes superkompensation og er grundlaget for al træning.

26. april 2011

Kroppen er fantastisk til at tilpasse sig. Vænner du den til at sidde ned og lave utrolig lidt, sørger den for, at du ikke slæber rundt på unødvendig muskelmasse. Giver du den derimod masser af fysiske udfordringer, kan den på kort tid skrue op for din udholdenhed, for din iltoptagelse og for muskelmassen.

Årsagen til, at træning virker og får dig i bedre form, kaldes superkompensation. Kroppen er forsynet med denne intelligente mekanisme, der husker alle de strabadser, du udsætter den for.

Mens du træner, nedbrydes kroppen og påføres en masse mikroskopiske skader. Mens du hviler, lapper kroppen skaderne og forbereder sig på næste gang ved at forstærke din krop en lille smule. Har du løbet en tur, giver superkompensation dig blandt andet en lidt bedre iltforsyning til musklerne. Har du løftet vægte, giver den dig lidt flere og lidt stærkere muskelfibre.

Uanset hvilken form for træning du kaster dig over, vil kroppen altså altid forsøge at opgradere dig til en stærkere version, før de næste strabadser.

Hvil og træn dig i bedre form

Superkompensation stiller dog 2 krav: Det ene er, at du hviler efter træning. Hvor længe afhænger af din træningstilstand. For en nybegynder kan det være nødvendigt at holde pause i mere end 48 timer, mens en veltrænet atlet ofte kan træne allerede efter 10-12 timer.

Hvile behøver dog ikke at betyde sofa, tv og slumretæppe. Det kan lige så godt være en gåtur eller at cykle på arbejde i roligt tempo.

Det andet krav er, at du træner tilpas hårdt. Træner du for uambitiøst, begynder kroppen at indrette sig efter, at den skal yde en mindre indsats. Det betyder omvendt ikke, at hvert eneste træningspas skal være hårdere end det foregående – nogle gange har kroppen brug for skånekost. Set over en længere periode skal du dog gradvist belaste kroppen hårdere.

Det er heller ikke ligegyldigt, hvornår du træner. Går der for mange dage imellem din træning, begynder kroppen at tro, at du ikke vil være fysisk aktiv. Den begynder derfor at rive alt det ned, som du opbyggede under dine første træningspas.

For lidt hvile skader formen

Snyder du kroppen for de nødvendige pauser, risikerer du at komme i overtræning. Selvom du træner for fuld kraft, forringes din form derfor.

For lange pauser æder dine fremskridt

Rokker din form sig ikke, kan det skyldes, at der går for lang tid mellem, at du træner. Træn gerne 2-3 gange om ugen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: