Mand løber, total, Rød trøje, Løbestil, 3 billeder
© Jakob Helbig

Drop hællandingen

Lander du på hælen, når du løber, så vil du før eller siden få en skade. Det mener tilhængerne af de nye løbestilarter Chi- og Pose-running.

5. oktober 2010 af Martin Kreutzer

Arbejder man i stedet med sin teknik og skifter løbestil, kan man se frem til et skadesfrit løberliv, få ny løbeglæde og opnå hurtigere tider.

Ifølge de nye løbekoncepter er hele idéen bag traditionel hællanding biomekanisk forkastelig. For hver gang du lander på hælen foran kroppens tyngdepunkt, bremser du ikke kun kroppens fremdrift, hvilket i sig selv er et gevaldigt spild af energi, men hamrer også voldsomme kræfter op igennem benet. På sigt vil det udvikle sig til trælse skader.

I de nye stilarter flytter man i stedet landingen væk fra hælen og så langt ind under kroppens tyngdepunkt som muligt. Chi- og Pose-running bæres frem af energiske frontfigurer, der slår gevaldigt på tromme for hvert sit koncept.

Selv om Chi- og Pose-running på mange områder ligner hinanden, er der dog ganske markante forskelle. I grove træk drejer det sig om følgende:

Pose Chi
Højere fart = højere kadence Højere fart = længere skridt
Landing på fodballen Landing på midtfoden
Foden trækkes op under hoften Foden trækkes op bag ballerne
Armene svinger afslappet Armene trækkes bevidst bagud
Hofte og hase styrketrænes Kropskernen styrketrænes
Udpræget fokus på fysiologien Udpræget fokus på psykologien

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: