Længere skridt giver hurtigere løb

Færre, men lange og kraftfulde skridt er eliteløbernes hemmelige våben, når de virkelig vil sætte fart på.

29. april 2010

Du har sikkert undret dig over, hvordan verdenseliten kan løbe så ufattelig hurtigt. En ny undersøgelse giver noget af forklaringen. Forskere fra det franske sportsinstitut i Paris satte luppen på 400-meter-løbere fra verdenseliten og seriøse amatørløbere.

Det viste sig hurtigt, at skridtlængden var helt afgørende. Når eliten nåede topfarten, tog de i gennemsnit 2,53 meter lange skridt, mens amatørerne kun tog 2,35 meter lange skridt.

18 centimeters forskel lyder ikke af meget, men forskellen var faktisk så stor, at eliteløberne kom hurtigere i mål, selv om de tog 5 procent færre skridt.

Det er ikke kun sprintere, der bør arbejde med deres skridtlængde, også fx 5- og 10-km-løbere kan skrue op for farten ved at tage længere skridt.

Sådan øger du din skridtlængde:

  • 1. Træn benmusklerne med øvelserne squats og lunges. Vægtstangen skal være så tung, at du kun kan lave 8-10 gentagelser, før du må holde en pause. Lav 3 sæt af hver.

  • 2. Bakketræning. Kraftfulde spring op ad bakke, hvor du gentagne gange giver den fuld skrald over en strækning på 15-20 meter, træner afsætsmuskulaturen, så du får mere dynamik i dit afsæt.

  • 3. Høje knæløftninger og hælspark til bagdelen giver også ekstra kraft i afsættet. Byg en serie af de klassiske grundøvelser ind i hver opvarmning. Udfør fx 3 x 50 gentagelser af hver - afbrudt af let løb.

Source #The journal of Strength and Conditioning Reasearch

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: