Løb jævnt og slå rekord

Er du på jagt efter en ny løberekord? Så ligger vejen dertil måske i at undgå fartøgninger undervejs.

5. august 2014

Der er store tidsgevinster at hente for både motionisten og eliten, hvis man formår at holde et jævnt tempo hele vejen gennem et løb frem for at lade tempoet gå op og ned.

Det viser et australsk studie fra Monash University i Melbourne. Her har man sammenlignet maratonløbere med banecykelryttere og kan konstatere, at mens banerytterne holder en jævn fart og ligger på et stabilt energioutput hele vejen, bruger løberne meget energi på at skifte tempo undervejs.

Der er således meget energi sparet for løberne ved at løbe mere jævnt, men ofte skyldes temposkiftene dog, at de er nødt til at gå med, når den gruppe, de løber i, øger farten, og prisen ved at løbe jævnt vil altså være at løbe alene.

3 TIPS TIL AT LØBE JÆVNT Løb efter puls. Ved du, hvilken puls du skal løbe en konkurrence med, så hold dig til den de første 2/3 af distancen. Så undgår du energikrævende accelerationer i bakkerne eller i modvinden. Husk, at det tager 10 minutter, før pulsen er stabil.

Vær tålmodig. Du kan bruge mange kræfter på at spurte uden om langsommere foranløbende løbere i starten af et løb. Hold i stedet dit tempo, og smut forbi, når der er plads efter nogle hundrede meter.

Lyt til erfaringen. Erfarne løbere har ofte en forbløffende evne til at disponere kræfterne og løbe jævnt. Hægt dig på dem, hvis du kan.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: