Løbeteknik på sne og is

Det er ikke kun vejgrebet, der tæller når du løber på et glat underlag. Løbeteknikken skal også tilpasse forholdene.

1. februar 2011

Det rigtige tyngdepunkt

Undgå at lande på hælen med det ben, der er strukket foran kroppen og lad det bagerste ben være langt bagud. Prøv at lande på den forreste del af foden med benet let bøjet under kroppen og træk det bagerste ben mere op under kroppen. Med andre ord er det klassisk forfodsløb.

Kortere skridtlængde

Hvis det er meget glat skal du tage kortere og hurtigere skridt, uden at du dermed behøver at trippe på tæerne. Fødderne skal pendle op og ned. Hold armene let bøjet og sørg for, at du bevæger dig i løbsretningen og ikke sidelæns. Lad armene bestemme rytmen for benene.

Let på tå

Løb med lette skridt og forsøg at slappe af i skuldre og arme. I stedet skal du fokusere på at spænde i coremusklerne. Det der ofte plager vinterløbere er, at de ofte kommer til at spænde i for mange unødvendige muskler for at holde balancen på det usikre underlag. Tag det med ro og prøv at stole på, at piggene på skoene vil skabe fodfæstet når du løber på det glatte underlag.

Styrketræning

Løb på sne og is betyder ofte at de bagerste lårmuskler og hoftebøjerne bruges mere. Derfor kan det være smart at træne styrken i disse muskler. Du kan finde mere information om styrketræning her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: