Sådan bliver du forfodsløber

Øvelsen "100 up" træner dig i at lande med foden inde under kroppen.

De fleste af os sætter foden i jorden et godt stykke foran kroppen, og det resulterer ofte i en tung landing på hælen. De varmeste fortalere for forfodsløb hævder, at netop tunge hællandinger er hovedårsagen til de mange skader, som løbere pådrager sig. Deres filosofi lyder, at du - ved at lande længere fremme på foden – får en blødere landing, som skåner kroppen for de rystelser, som er årsagen til mange overbelastningsskader.

For at "omprogrammere" din hjerne og nerveforbindelserne til at lande med foden inde under kroppen, kan du lave øvelsen 100 up.

Sådan gør du:

  • Stil dig op ad en dør eller en væg, som forhindrer dig i at føre benet bagud, når du løfter det. Forfodsløb kræver, at du lærer at trække hælen op mod ballen.

  • Løb på stedet.

  • Sørg for at lande på forfoden.

  • Land 50 gange på hver fod.

  • Lav gerne "100 up" hver dag – fx i frokostpausen eller før du skal ud at løbe.

Læs mere om forfodsløb her

3 andre forfodsløber-fif

Tag kortere skridt. Lange skridt får dig til at lande på hælen.

Læn dig en smule frem, og sørg for, at foden sættes i jorden inde under kroppen, når du lander.

Foksusér på at lande længere fremme på foden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: