Mand der løber med kasket og tights sort/hvid efterår jakke

Sæt turbo på dit løb: Løb med armene

Du løber med benene, men alligevel er der meget at hente ved at bruge armene rigtigt. Gevinsterne er et mere komfortabelt løb og hurtigere tider.

Løb hurtigere ved at bruge armene rigtigt. Det lyder besynderligt, men den er god nok. Selvom det mest er benene, der er på arbejde, når du løber, har armene faktisk en afgørende rolle for, hvor gode arbejdsbetingelser benene har. Mens en del løbere er forsynet med et ganske fornuftigt armtræk, uden at de behøver tænke over det, vil mange andre få meget ud af at optimere deres brug af armene. Afkastet er ganske umiddelbart og består af et mere behageligt løb med mindre ømhed i overkroppen og – nok så vigtigt – forbedrede løbetider.

Armenes hovedopgave er at hjælpe os med at holde balancen. Det gælder især, hvis vi løber i ujævnt terræn eller til et motionsløb med mange mennesker. Prøv at smide armene om på ryggen, næste gang du løber offroad, og du vil få en idé om, hvad vi mener. Men balancen er ikke armenes eneste aktiv.

Et optimalt armtræk hjælper dig også med at skabe fremadrettet dynamik. Pumper armene effektivt langs siden, understøtter de benenes fremadrettede bevægelse og sikrer, at du får den maksimale fremdrift ud af hvert løbeskridt, du tager. Bruger du armene forkert, opnår du stort set det modsatte. Løbestilen bliver uenergisk, og armenes bevægelser modarbejder benenes arbejde og bremser løbet. Derudover kan forkert armtræk føre til spændte og smertende skuldre og arme.

Hvordan de optimale armtræk skal se ud, afhænger af, hvad du vil opnå med dit løb. Skal du sætte rekord på 100 meter, eller skal du accelerere væk fra dine konkurrenter, skal armtrækket være superdynamisk, så armene pumper frem og tilbage og leverer masser af fremdrift til de arbejdende ben.

Ved bakkeløb skal armtrækket ligeledes være dynamisk. Armene flås frem og tilbage i hurtig takt med de kraftfulde skridt op ad hældningen. Skal du holde et jævnt tempo over en længere distance, handler det primært om at slappe af i overkroppen. Her skal du ikke bruge energi på armtrækket, og du skal undgå at spænde unødigt op. Armene skal svinge let og rytmisk langs siden af kroppen. Hænderne skal være let knyttede, og skuldrene helt afslappede.

Her gavner det Et optimalt armtræk gavner dit løb på flere niveauer. Du slipper for spændinger og smerter i overkroppen og får en mere behagelig løbeoplevelse. Samtidig bidrager armene til løbets fremadrettede dynamik og giver dig ekstra fart og hurtigere tider.

  • Komfort: Et godt og afslappet armtræk modvirker ømhed og gør løbeturen mere behagelig.

  • Præstation: Du bruger al din energi på at bringe dig fremad frem for at spænde i overkroppen.

  • Balance: Optimal brug af armene er fuldstændig afgørende for en god balance.

Slap af i armene!

Det rigtige armtræk handler i høj grad om at løbe afslappet. Prøv på din almindelige løbetur at løbe med en pind, en kuglepen eller lignende i hænderne. Du må ikke knuge om genstanden, men heller ikke tabe den. På den måde får du fornemmelsen af det rigtige spændingsniveau. Sørg for, at skuldre og nakke også føles behageligt afslappede, og hold en 90-gradersvinkel i albueleddet.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: