Slap af i hænderne

Løb er en simpel træningsform. Alligevel kan du med små justeringer optimere den måde, du løber på. En af de mest effektive og nemme justeringer er at slappe af i hænderne. Gør du det, undgår du spændinger i nakke og skuldre.

22. september 2011

Gevinster Løber du afslappet med hænderne, undgår du spændinger i skuldre og nakke, der på sigt kan føre til ømhed og irritation. Samtidig løber du mere effektivt, fordi de afslappede hænder forplanter sig til resten af overkroppen, så du i stedet kan bruge dine kræfter på at føre benene fremad.

Sådan gør du Løb roligt af sted, som du plejer. Tempoet skal være afdæmpet, men ikke unaturlig langsomt. Fokusér på den spænding, du har i hænderne. Knytter du hænderne kraftigt, eller løber du med strittende fingre?

Find nu den rette spænding i hænderne ved at knytte hænderne helt let. Ikke voldsommere, end at fingerspidserne lige præcis rører håndfladerne. Et godt tip er, at du skal forestille dig, du løber med et æg i hånden. Du skal holde fast på ægget, men ikke så fast, at du kommer til at knuse det.

Mærk nu efter, om de afslappede hænder også forplanter sig til arme, skuldre og nakke. Trækker du fx skuldrene op, skal du prøve at sænke dem, og kigger du nedad, skal du prøve at rette nakken og holde hovedet i direkte forlængelse af kroppen.

Derfor virker det Når du løber, gælder det om at kanalisere alle kræfterne ud i benene. Løber du med den rette spænding i hænderne, undgår du for det første ubehagelige og præstationshæmmende smerter i skuldre og nakke. For det andet kan du bruge alle dine kræfter på fremdrift frem for at bruge dem på at spænde op i arme, skuldre og nakke.

OBS! Kan du ikke helt forestille dig, hvordan det føles at holde et æg i hver hånd, kan du prøve konkret at løbe med en pind eller en lille sten i hånden. Du skal klemme så hårdt om stenen eller pinden, at du akkurat ikke taber den.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: