© Colourbox

Løbetip: Carsten Jørgensen

Carsten Jørgensen var en af 90ernes bedste løbere. Han gjorde sig især bemærket i orienterings- og crossløb. Han vandt sensationelt EM i cross i 1994 og er stadig indehaver af danmarksrekorden i halvmaraton med tiden: 1:01:57.

Begynder Træn alternativt. De færreste nye løbere kan tåle at træne ret meget. En god måde at forbedre sin generelle fitness på er derfor at supplere løbetræningen med alternativ træning som cykling eller svømning.

Øvet Træn på bakker: Det, jeg har oplevet med alderen, er, at jeg mister styrke og spændstighed. Vil man blive ved med at løbe stærkt, er man nødt til at træne sin styrke. En af de bedste metoder er bakkeløb. Når du skal flytte din krop opad, stilles der langt større krav til muskelarbejdet. Du kan træne på bakkerne enten som intervaller, hvor du løber op ad den samme bakke 8-10 gange, eller du kan løbe en længere tur i bakket terræn. Løb roligt på de flade stykker, og giv den gas, når det går opad.

Rutineret Træn kontinuerligt. Jo mere du træner, jo bedre bliver du. Vil du blive ved med at udvikle dig, gælder det derfor om at blive ved med at træne meget. Undgå skader, undgå lange pauser, og fasthold motivationen. Undgår du skader, og kan du hele tiden øge belastningen en smule, vil du udvikle dig meget. En af grundene til, at jeg kunne træne så meget, som jeg gjorde, er, at jeg løb på varierede underlag. Det belaster benene mindre, end hvis du kun løber på asfalt.

Personligt Jeg nappede altid en god kop kondivand inden træningen. Så var der lidt at køre på. I dag er der meget mere fokus på kost og energiindtag, men dengang rystede vi brusen af en Faxe Kondi og drak den.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: