© Istock

Løbetip: Disse 3 løbeture får dig i superform

Du behøver ikke træne meget, for at blive en god løber. Du kan indfri næsten hele dit potentiale som løber med 3 ugentlige løbeture og en samlet indsats på et par timer. Hvis du vel at mærke træner klogt. Se her hvilke 3 ture du ikke kan undvære.

23. maj 2016

Træner du disse ture, vil du styrke alle aspekter af den gode løbeform og blive både stærkere, hurtigere og mere udholden.

Intervaller

Intervaltræning presser dit kredsløb og dine muskler. Det løfter din kondition, og din syretolerance. Det sidste betyder, at du kan presse dig selv i længere tid, inden du syrer til. Sådan gør du: Løb 3-6 intervaller af 1,5-3 minutters varighed. Hold 1-2 minutter pause mellem hver. Du skal løbe stærkt, men ikke stærkere end, at du kan holde tempo gennem alle intervallerne.

Tempoløb

Tempoløb er et rigtigt multipas, der både træner konditionen, syretolerancen, udholdenheden, løbeøkonomien og giver mental styrke. Sådan gør du: Tempoløbet løbes som en kontinuerlig tur typisk mellem 3 og 8 km. Det løbes i nogenlunde det tempo, du gerne vil løbe konkurrence i.

Langtur+

Langturen giver både mental og fysisk udholdenhed og styrker kroppens evne til at økonomisere med energien. Det er vigtigt på alle distancer længere end 1.500 meter. Vi har tilføjet et + fordi denne langtur afsluttes med 6-8 korte sprinter (20sek). De giver speed, styrker løbeøkonomien og gør dig mere dynamisk og stærk som løber. Sådan gør du: Løb en lang tur i meget roligt tempo. Du skal kunne snakke afslappet hele vejen. De to sidste km af langturen løber du 6-8 sprinter i højt tempo. Jog et minut mellem hver sprint. Langturen skal være fra 45 minutter op til 2 timer afhængigt af, hvor erfaren du er.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: