Løbetip: Morten Munkholm

Morten Munkholm er Danmarks bedste lang- og mellemdistanceløbere p.t. Han er flerdobbelt dansk mester på 1.500 meter, 10 km landevejsløb og kort og lang cross (terræn).

Begynder Bare gør det. Løb behøver ikke at være kompliceret, så bare se at komme derudad. Pyt med, hvor langt du løber, og hvor hurtigt – bare du kommer af sted. Husk dog at lytte til kroppen, og tag en pause, hvis du bliver øm.

Øvet Sæt dig et mål: En af de bedste måder at styrke motivationen og få struktur på træningen på er at sætte sig et mål og melde sig til et løb. Det forpligter og motiverer til at give den gas i træningen. Målet skal være realistisk, men ikke for nemt. Det skal kræve noget af dig at nå det. Når du har nået dit mål, skal du sætte dig et nyt. Det er super motiverende at se fremgang, og noget af det fede ved løb er jo, at din fremgang er så målbar. Løber du hurtigere, end du gjorde sidst, har du forbedret dig.

Rutineret Periodisér din træning. Det vil sige, at du planlægger træningen og hele tiden ændrer den i forhold til de konkrete mål. Generelt kan man sige, at træningen skal deles op i en grundtræningsperiode, hvor du løber lange ture og dermed opbygger styrke og udholdenhed, og en specialtræningsperiode frem mod en konkurrence, hvor du arbejder med at udvikle dit konkurrencetempo. De sidste uger op til løbet løber du fx mange km i det tempo, du gerne vil konkurrere i. Det tuner kroppen ind på tempoet.

Personligt Løb på blødt underlag. Det er en personlig kæphest, men jeg træner næsten altid på blødt underlag som græs eller skovstier. Det betyder meget mindre skadesrisiko, og så er det pænere at kigge på naturen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: