Løbetip: Theo Joosten

Løbetip: Theo Joosten

Theo Joosten er træner for en lang række af verdens bedste langdistanceløbere. Blandt andre verdensrekordholderen på 5.000 meter og 10.000 meter, Kenenisa Bekele, og den løbende legende Haile Gebrselassie, der har vundet utallige OL- og VM-medaljer og er indehaver af verdensrekorden på maraton med 2:03:59.

Forrige Side 4 af 5 Næste
  • Aktiv Træning nr. 8, 2011

Begynder

Træn din løbestil. Jeg ved, det virker elitært, men arbejder du med den måde, du løber på, fra starten, kommer du til at løbe mere effektivt og hurtigere og mindsker risikoen for skader senere. Almindelige løbeøvelser som knæløft, hælspark, løbespring, gadedrengehop, baglæns- og sidelænsløb mv. virker fint.

Øvet

Leg med farten: Det, der for alvor flytter formen, er højere fart, og det behøver ikke at være strukturerede intervaller. Faktisk anbefaler jeg, at du leger så meget med farten som muligt. Løb, alt hvad du kan, i 15 min., løb stærkt i 10 x 1 min., løb stærkt på bakkerne, eller sprint frem mod næste lygtepæl. Det højintense løb giver bedre kondition, og din evne til at styre tempoet forbedres. Det er guld værd, når du løber konkurrencer, hvor små fartjusteringer op eller ned er forskellen på succes og fiasko.

Rutineret

Prioritér dit løb: Vil du være god, kræver det en helhjertet indsats. Løbetræningen skal prioriteres, og du skal være opmærksom på, at du må sige nej til nogle ting. Du kan ikke drikke særlig mange øl i weekenden, og når du skal på ferie, skal du finde et sted, hvor du også kan få trænet. Der er meget snak om, hvorfor afrikanske løbere er så dominerende, men som jeg ser det, er der ingen stor hemmelighed. De prioriterer bare løbet utrolig højt og arbejder ekstremt meget for det.

Personligt

Selvom det er ekstremt vigtigt at være ambitiøs omkring sit løb, er det også vigtigt at være sig bevidst, at der er andet i verden end løb. En af de ting, der kendetegner topløbere som Haile, er, at han på én gang brænder helt vildt for at løbe og for at vinde og samtidig brænder for andet end løb. Når han træner, er han ekstremt fokuseret. Men når han er færdig, tænker han ikke på løb. Han er fantastisk god til at slappe af og stresse ned, og det giver ham overskud, når det gælder. Det kan alle lære noget af.

Forrige Side 4 af 5 Næste

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Så hurtigt løber du halvmarathon

Så hurtigt løber du halvmarathon

Halvmarathon |

Indtast din 5-km tid og regn ud, hvor ...

Beregn halvmarathon tider
Løb bedre med disse 7 øvelser

Løb bedre med disse 7 øvelser

Styrketræning |

Styrketræning kan både gøre dig til en ...

Læs mere
Løbekalender: 5 vinterløb du skal løbe

Løbekalender: 5 vinterløb du skal løbe

Løb |

Halter det med løbelyst i ...

Læs mere
21,1 skæve halvmarathon-tanker

21,1 skæve halvmarathon-tanker

Halvmarathon |

Vi har samlet 21,1 tanker, de fleste, ...

Læs mere
Test: Hvilken type løber er du?

Test: Hvilken type løber er du?

Test |

Test dig selv og find ud af, hvilken ...

Hvilken type løber er du?
Nyeste
Løbekalender: 5 vinterløb du skal løbe

Løbekalender: 5 vinterløb du skal løbe

Løb |

Halter det med løbelyst i ...

Læs mere
Trail: 9 OCR-forhindringer, du vil elske

Trail: 9 OCR-forhindringer, du vil elske

Trailløb |

Her får du de tekniske tips til at ...

Læs mere
Pete er virkelighedens Forrest Gump

Pete er virkelighedens Forrest Gump

Løberekord |

29-årig amerikaner har sat VANVITTIG ny ...

Læs mere
6 gode grunde til at løbe om vinteren

6 gode grunde til at løbe om vinteren

Løb |

I de kolde vintermåneder kan det være ...

Læs mere
Verdens 10 mest unikke marathonløb

Verdens 10 mest unikke marathonløb

Marathon |

Vi har samlet en liste over 10 af ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik