Må veteraner presse pulsen helt op?

Jeg har løbet og cyklet i årevis. Nu er jeg 72 år og er lige begyndt at pulstræne. Er det farligt at presse pulsen til det yderste i min alder?

Hvis du føler dig sund og rask, ikke har haft hjerteproblemer og har trænet 2-3 gange om ugen i flere år, er der ikke umiddelbart nogen fare forbundet med at presse pulsen op.

Hvis du er rimelig veltrænet af din alder, behøver du med andre ord ikke frygte at skulle gennemføre en anstrengende maksimaltest eller træne tæt på din maksimalpuls.

Alligevel anbefaler mange eksperter, at veteraner lige runder deres familielæge og får grønt lys, før de giver den maksimalt gas.

Hvis man derimod er en utrænet veteran, bør man altid konsultere sin familielæge, før man kaster sig over hård træning. Som utrænet veteran bør man udregne sin maksimalpuls og bruge dette tal, mens man opbygger formen.

Først efter flere måneders træning er man klar til at gennemføre en egentlig maksimaltest.

Sådan regner du dig frem til din makspuls: 220 - din alder = din maksimalpuls.

Din hvilepuls måler du ved at sove med pulsuret på 3 nætter i træk. Kig på pulsuret, inden du står ud af sengen. Brug et gennemsnit af de 3 tal i din træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: