Sådan – marathon på under 3 timer

Træningsdata fra 4.000 marathonløbere afslører, hvor meget der skal trænes de sidste 12 uger op til løbet, hvis man vil under de 3 timer.

10. maj 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Hvad kræver det at løbe marathon på under 3 timer? Mange flittige motionister har stillet sig selv det spørgsmål, og nu giver Strava svaret.

Cykel- og løbeappen har nemlig offentliggjort big data fra 4.000 London Marathon-løberes træning op til løbet sidste år.

Og selv om de fleste af os har hørt historier om løbere, der med en minimal træningsindsats har gennemført marathon i fantomtider, så viser Stravas træningsdata, at der gennemsnitligt set skal trænes meget, hvis man vil løbe på under 3 timer. Rigtig meget endda.

Syv træningspas om ugen

Gennemsnitligt ugentligt antal km tilbagelagt i de 12 uger op til London Marathon:

Under 3 timer-løbere: 68 km fordelt på 7 træningspas 3-4 timer-løbere: 43 km fordelt på 4 træningspas 4-5 timer-løbere: 29 km fordelt på 3 træningspas 5+ timer-løbere: 23 km fordelt på 2 træningspas

For de hurtige sub 3 timer-løbere toppede træningsmængden fire uger før løbet. Her nåede de i snit op på 84 km i løbeskoene. Til sammenligning toppede 5+ timer-løbernes træningsmængde seks uger før løbet, hvor de i snit tilbagelagde 32 km.

Stravas data viser også, hvor mange træningstimer, der blev lagt. Ikke overraskende tilbragte de hurtige også gennemsnitligt set klart flest timer i løbeskoene hver uge:

Under 3 timer-løbere: 5 timer og 22 minutter 3-4 timer-løbere: 3 timer og 51 minutter 4-5 timer-løbere: 3 timer 5+ timer-løbere: 2 timer og 30 minutter

Kilde: Strava

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: