Mentale tip til de lange løbeture

Den mentale udfordring kan være ligeså stor som den fysiske, når man løber langt. Her er en håndfuld tips, du kan bruge, når hovedet ikke gider at løbe mere.

12. januar 2018 af Christian Thestrup

Det gør ondt at løbe langt. Den mentale udfordring er dog ofte større end den fysiske, og så er den sværere at træne. Mens trætheden i benene kommer langsomt snigende, kan den mentale hammer nemlig ramme motivationen og lysten til at fortsætte som et lyn fra en klar himmel. Derfor har vi samlet en flok tips, du kan bruge, når dit hoved forsøger at overtale dig til at stoppe og tage hjem.

1. Bryd turen op i etaper. Sæt dig ind i ruten hjemmefra og vælg nogle fixpunkter, som du så fokuserer på ét af gangen. Det kan være kulturelle bygninger, væskedepoter, dit næste gel-indtag eller steder, hvor venner eller familie hepper på dig. Det gør turen mere overskuelig i forhold til kun at fokusere på målstregen.

2. Tæl op og ned. Ved marathon bruger mange løbere den strategi, at de tæller, hvor mange kilometer de har løbet, men kun indtil halvmarathon-mærket. Så begynder man at tælle ned igen. For det første kan det virke langt at tælle helt op til 42, og for det andet slipper du for at tælle forbi 30 kilometer-mærket, hvor mange frygter at ramme muren.

3. Gør det fremmede genkendeligt. Du har garanteret en rute derhjemme, som du har løbet 100 gange, og hvor du hele tiden præcist ved, hvor langt du er nået. Forestil dig, at du løber på den rute, mens du mentalt ser de velkendte steder passere forbi.

4. Lad dog trække af en medløber. Altså ikke bogstaveligt, men låst dig fast i nakken på en af de andre løbere og hold deres tempo. Det er en rigtig god måde at gå på autopilot og slå tankerne fra, så længe du ikke lader dig rive med i et tempo, du ikke har kræfter til.

5. Hold hjernen i gang. Nogen løser matematik opgaver, mens andre synger sange – altså inde i deres hoveder. Musik eller lydbøger er også fantastiske til at få tiden til at gå, når man er ude på de lange ture, så lav en playliste med den musik, der motiverer dig mest, eller find en spændende lydbog eller podcast, der kan holde din koncentration.

Giv din træning et boost!

Lige nu kan du få det suveræne bluetooth-headset Sudio TRE Sport til en ligeså suveræn pris sammen med Aktiv Træning. Sudio TRE Sport er lavet i et eksklusivt, skandinavisk design, og udover at have en super lyd og en suveræn pasform har det en batteritid på hele 9 timer ved brug, 10 dages standby-tid og en rækkevidde på 15 meter. Headsettet er desuden sved- og vandafvisende, har stemmestyring, og så kan du kontrollere musikken eller besvare opkald uden at tage telefonen op af lommen.


Få Sudio TRE Sport sammen med 4 numre af Aktiv Træning for KUN 179,50 kr. (+ 39,50 kr. i porto). Du sparer hele 887 kr. Men lad være med at vent for længe, for vi har kun et begrænset antal. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: