Natural running Natural running dækker over en løbestil, hvor man frem for at lande på hælen, når man løber, lander længere fremme på foden. Ifølge tilhængere af løbestilen skulle det belaste benene mindre og give en mere effektiv løbestil.

Natural running i modvind

Natural running er løbesportens varmeste trend. Nu sår flere studier dog tvivl om løbestilens fortræffeligheder.

16. august 2013

Natural running

prædiker færre skader og mere effektivt løb. Men ifølge to nye uafhængige studier holder det ikke helt.

I det ene studie har forskere fra University of Calgary kigget på den samlede forskning, der er på området. Og de kan hverken finde forskningsmæssigt belæg for, at natural running giver færre skader end traditionelt løb, eller at løbeformen er lig med hurtigere løb.

Det sidste er også konklusionen i et nyligt studie fra universitetet i Massachusetts. Her har man sammenlignet en gruppe erfarne ‘hællandere’ og en gruppe erfarne forfodsløbere og set på, hvilken løbestil der var mest effektiv. Mens 68 pct. af hællanderne ikke så overraskende løb mest effektivt, når de landede på hælen, gjaldt det samme 75 pct. af de løbere, der ellers var hærdede forfodsløbere.

Samtidig tyder studiet på, at man forbrænder færre kulhydrater ved hællanding. Dermed holder kroppens energidepoter længere.

Natural runnings succes Salget af natural running-sko er eksploderet. I dag er 11 pct. af de løbesko, der sælges i USA, af natural running-typen. I Europa er andelen endnu større.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: