Presser jeg mig nok?

Selv under intervaltræning har jeg svært ved at få min puls op over 168. Jeg er 34 år, og min hvilepuls er 40. Er det, fordi jeg ikke presser mig selv nok?

Det lyder ikke umiddelbart, som om der er noget i vejen med din evne til at presse dig selv. Hvis du følger reglen om, at din maksimalpuls er 220 minus din alder, svarer 168 til, at du træner ved 90 procent af din maksimalpuls.

Hvis du har mindre end et halvt års løbeerfaring, er 90 procent et passende niveau for dine intervaller, mens mere erfarne løbere med fordel kan ligge mellem 90 og 95 procent af deres ydeevne.

Men det springende punkt er, hvor din maksimalpuls i virkeligheden ligger. Er den højere end 180, som pulsformlen indikerer, eller er den lavere? Formlen 220 minus alder er et udtryk for ren statistik og passer kun på befolkningen som helhed. Den siger intet om, hvad din maksimalpuls er. Den kan ligge langt over, langt under eller tæt på landsgennemsnittet. Udfør derfor maks.-testen herunder, og brug fremover resultatet i din træning.

Test af maksimalpuls:

  • Varm grundigt op i 15 minutter med let løb efterfulgt af 5 korte accelerationer over 50-75 meter.

  • Løb herefter en ca. 500 meter lang strækning så hurtigt som muligt.

  • Hold 1 minuts pause, og gentag det intensive løb, men forsøg at øge tempoet de sidste 100 meter.

  • Aflæs din puls, når du krydser målstregen for anden gang.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: