Sådan bliver du en bedre løber

Selv om din optimale løbehastighed til en vis grad er genetisk bestemt, kan du sagtens forbedre den gennem træning.

Her er 6 tips, der gør dig til en bedre løber.

Løb meget

Jo mere du løber, jo mere effektivt bliver dit løb. Regelmæssig løbetræning er et af de vigtigste midler, når du skal blive mere energieffektiv.

Konkurrencetempo

Hvis du gerne vil løbe 10 km på 45 minutter, skal du løbe en del af dine træningsture i dette tempo. Kroppen bliver mest effektiv i det tempo, der trænes mest i.

Dyrk styrketræning

Styrker du din ben-, mave- og rygmuskulatur, arbejder din krop mere effektivt under løb.

Styrk din løbestil

Mange løbere løber ineffektivt. Få styr på din teknik, og brug al din energi på fremdrift.

Løb afslappet

Løber du og spænder i arme og skuldre, mens du hyperventilerer, går det ud over din effektivitet. Lær at løbe afslappet, og træk vejret rytmisk.

Løb stærkt

Træning i et tempo, der er markant højere end dit sædvanlige, styrker kroppens evne til at løbe stærkt. Det gør dig også mere effektiv, når tempoet skrues ned. Indlæg nogle korte sprint på din løbetur, eller løb stærkt ned ad bakkerne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: