Mænd og kvinder i arbejdstøj gør klar til løb


© iStock

Sådan får du en sjovere pendler-løbetur

Snør løbeskoene, og sig farvel til bilkøer, forsinkede tog og overfyldte busser. Brug den kedelige transporttid til eller fra arbejde på at få masser af løbemotion, dagslys og energi – ikke mindst i de mørke vintermåneder.

28. oktober 2017 af Hans W. Gottlieb

Gør spildtid til træningstid

Pendlerløb er den mest effektive genvej til motion og overskud i hverdagen.

7 kontante gevinster ved pendler-løb

  • Du møder frisk på arbejde – eller kommer frisk hjem.

  • Du får eminent træning af kredsløbet.

  • Du sparer penge på transport og undgår trafikstress.

  • Du forbrænder masser af kalorier.

  • Du får et solidt skud energigivende dagslys i vinterhalvåret.

  • Du får regelmæssighed i din træning.

  • Du sparer meget tid ved at kombinere transport og træning. 
Mænd og kvinder i arbejdstøj kommer i mål på løbebane
For langt eller for kort?

Der er ingen grund til at fortvivle, hvis du bor meget langt fra arbejdet. Tag blot offentlig transport et stykke ad vejen. Bor du meget tæt på arbejdet, så læg omvendt nogle ekstra kilometer til ved at løbe en omvej. 

© iStock

Sådan gør du pendler-løb sjovere

Få styr på logistikken

Det kræver en smule planlægning at få pendlerlivet til at glide ubesværet, så man undgår, at en cykel strander, eller at man mangler rent skiftetøj og bademuligheder. Det hele bliver nemmere, hvis du planlægger faste dage, hvor du løber og/eller cykler, så du ikke skal strukturere forfra hver uge. Sørg for at have 1-2 sæt tøj + et par sko og shampoo, deo, m.m. liggende fast på arbejdet, så du ikke står og mangler. Hvis der ikke er mulighed for at bade på arbejdet, så løb hjem fra arbejde. 

Vælg natur

Hvis det kan lade sig gøre, så vælg en grøn rute, som ud over at give en afstressende naturoplevelse også belaster leddene mindre end hård asfalt. Det kan forlænge turen lidt, men i et skadeforebyggende perspektiv er det omvejen værd.

I naturen skal du heller ikke vente ved røde lyskryds eller overhale tvillingebarnevogne via cykelstien. 

Indlæg intervaller

Når du er godt i gang med pendlerløbet, kan du indlægge intervaller på nogle af dine ture for at give konditionen et løft og skabe variation. Du kan fx indlægge 3 x 3 min. undervejs, hvor du løber i et tempo akkurat under syregrænsen.

Få en løbemakker

Hvem ved, måske er en af dine kolleger eller en nabo frisk på at følges lidt ad vejen til eller fra arbejde? Det kan være svært at få afgangstider og destinationer til at passe, men hvis det kan lade sig gøre, løfter en løbemakker motivationen markant.

Sæt et mål

For at holde motivationen ved lige igennem længere tid er det en god idé at sætte sig et mål med løbeturene, som strækker sig ud over blot at være aktiv under transporten fra A til B. Det kan fx være et specifikt vægttab eller et mål om at træne dig op til at gennemføre et løb. Pendlerløbeturene kan fx sagtens udgøre kernen i et træningsprogram til en halv eller hel maraton. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: