Løber i røde løbe-sko
© Thomas Dahl

Sådan forbedrer du din løbeteknik

Drømmer du om at løbe hurtigere eller længere? Så kan det være, du skal kigge på din løbeteknik. Her får du 6 tips til at forbedre den.

6. november 2017 af Lasse Lyhne & Christian Neergaard

Derfor skal du forbedre din løbeteknik

En god løbeteknik fører til:

  • Færre skader
  • Mindre ømhed
  • Højere fart
  • Mere effektivt løb
  • Flottere stil

6 tips til at forbedre din løbeteknik

Ud over at arbejde helt konkret med de tekniske udfordringer og svagheder du har, kan du gøre en stribe ting for at forbedre din løbeteknik.

Løb meget

Jo mere du løber, jo bedre bliver du - groft sagt. Et bestemt bevægelsesmønster bliver optimeret, jo mere du træner det – det er fx grunden til, at tennisspillere slår titusindvis af forhåndsslag. Jo flere kilometer du får i benene, jo mere økonomisk og effektivt vil du derfor løbe.

Løb varieret

Hvis du kun løber i ét bestemt tempo, ‘gror’ din krop og hele dit bevægelsesmønster fast i det tempo. Sørg derfor for at variere dit tempo over ugen og løbe både korte, hurtige ture og lange, rolige. Det vil også gavne din kondition og din udholdenhed.

Løb i terrænet

Løb i ujævnt terræn med rødder, klipper og mudder er fantastisk træning af løbestilen. Det udfordrende, glatte underlag vil helt automatisk tvinge dig til at spænde mere op i coren, løbe med kortere skridt og kun lade foden gå kortvarigt i jorden. Du kan udfordrer dig selv på de tekniske, ujævne passager, men sørg for at være i kontrol, så du ikke vrikker om.

Bliv stærkere

Dårlig løbestil hænger tit sammen med svage muskler i mave, ryg, hofter og baglår. Styrk dem med gode helkropsøvelser som planke, sideplanke, lunges, squat og dødløft. Styrk også overkroppen med øvelser som pull-ups og armbøjninger. Træn styrke 2-3 gange om ugen, evt. efter en løbetur.

Sprint

Når du sprinter, løber du typisk meget mere effektivt end ved roligt løb. Du spænder godt op i maven, du læner dig frem, trækker kraftigt med armene og tager lynhurtige skridt, hvor du lander fremme på foden. Du behøver ikke at sprinte meget, men 4-6 sprinter a 20-30 sekunder 1-2 gange om ugen i forbindelse med eller efter en længere løbetur er oplagt.

Tænk dig om

Det kræver fokus at forbedre sin løbeteknik, så tænk dig om, når du løber, og lav et såkaldt bodyscan en gang imellem, hvor du tjekker følgende hos dig selv:

  • Er dine hænder og skuldre afslappede? Knyt dine hænder hårdt, og slap efterfølgende af. Det løsner op for eventuelle spændinger.
  • Er skuldrene afslappede? Træk skuldrene helt op til ørerne, og slap efterfølgende af. Det løsner også op for mikrospændinger, du ellers ikke mærker.
  • Hav fokus på dine arme. Kører de langs med kroppen, og er albuerne bøjet cirka 90 grader?
  • Løber du rankt, med bækkenet skudt frem?
  • Er du stabil i coren? Spænd lidt op i ryg og mave, så hoften står stabilt uden at vrikke.
  • Tænk på dine skridt. Er de tilpas korte, og er dine knæ let bøjede, når din fod går i jorden?
  • Lander du omtrent midt på foden, og er din fod kun kort tid i jorden?
  • Er din vejrtrækning rolig, dyb og rytmisk, og trækker du vejret gennem både næse og mund?

Stor vinterpakke til dig

Hold varmen og bliv set i mørket for KUN 69,50 kr. Lige nu kan du få en løbehue, handsker, hue, LED-armbånd og LED-lys til skoen + 2 numre af Aktiv Træning til en vanvittig pris. Du får hele pakken med alle 5 dele samt 2 numre af Aktiv Træning for KUN 69,50 kr. (+ 29,50 kr. i porto). Tilbuddet gælder kun så længe lager haves. Læs meget mere her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: