Mand løber, halvtotal, Mørkt, Mand løber ved vandet, Gul jakke, Hue, Vanter

Sådan tackler du vinterføret

Fastholder du træningsrytmen gennem vinteren, rammer du foråret mentalt stærkere, i fantastisk fysisk form og med kursen sat direkte mod nye rekorder.

12. oktober 2010 af Martin Kreutzer

Dyb sne, spejlglat is og smattede mudderpøle behøver ikke at være irriterende forhindringer på din træningstur. Det krævende terræn er en udfordring, der ikke alene er sjov at tage imod. Den kan også føje en ekstra dimension til din træning, gavne din løbeteknik og øge din styrke i ben og fødder.

Løbeformen når nye højder, du har stierne for dig selv, du får klaret tankerne, din løbestil bliver forbedret og du holder vægten nede. Disse er blot nogle af de fordele der er ved at løbe vinteren over.

Forsømmer du at træne gennem vinteren, kan du godt glemme alt om at forbedre dig, for løbeformen vil styrtdykke, og du vil bruge det meste af sæsonen på at nå den form, du havde sidste år.

I stedet for at se vinteren som en ussel modstander, der med nedrige kneb, som tænderklaprende kulde, pibende blæst og glat føre, gør alt, hvad den kan for at røve din træningsmotivation, skulle du tage at vende blikket mod de positive elementer, der ligger i de udendørs løbeture.

Beslutter du at løbe gennem vinteren, får du fx carte blanche til at lire med nyt grej, der matcher vinterløberens behov.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: