© Colourbox

Sådan udregner vi din fart efter vægt-ændring

Hvordan kan vi regne ud, hvor hurtig du bliver af at tabe dig eller tage på? Se svaret her.

14. august 2013 af Martin Kreutzer

Vores beregninger af gevinsten ved vægttab er baseret på den foreliggende videnskabelige litteratur på området. Der er ikke ét enkeltstående facit, og derfor har vi valgt at tage afsæt i nogle af de mest solide undersøgelser og kilder på området.

Vores beregner er derfor baseret på et gennemsnit af alle disse forskningsresultater.

BEREGN: Hvor hurtig bliver jeg af at tabe mig?

Formlerne

Tidsforbedring ved løb = 2,5 sekunder / kg / km

Tidsforbedring ved cykling, fladt terræn = 0,15 sek / kg / km
Tidsforbedring ved cykling, op ad bakke = 1,4 sek / kg/ km
Tidsforbedring ved svømning = 0,5 sek / kg / 100 m

Tallene skal dog stadig tages med forbehold. Det er fx kun et sundt vægttab uden præstationsforringelse, der giver de anslåede forbedringer på din tid. På samme måde som en højere vægt kun er en markant ulempe, hvis det, du tager på, er fedt. En øget muskelmasse har ikke samme negative indflydelse på din ydeevne, om end der er almen konsensus om, at en lav kropsvægt altid er fordelagtig når der arbejdes mod tyngdekraften (fx under løb, eller cykling op ad bakke).

Der ud over betyder din teknik (især når det gælder svømning) meget, ligesom terrænet, du løber og cykler i, også har stor betydning.

Vi har for cykling op ad bakke regnet med en stigning på ca. 8 % (hvilket svarer til gennemsnittet på Alpe d’Huez).

Endelig er der i beregeren mulighed for at regne på nogle lettere urealistiske scenarier. Her er det op til dig selv at vurdere, hvor højt eller lavt, du kan sætte din alder og vægt, hvis du skal have et realistisk resultat. Det siger fx sig selv, at du næppe vil være i stand til at løbe overhovedet, hvis du sætter din vægt til 1000 kg. Og at du næppe heller kommer langt med en alder på bare 1 år …

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: