Mand har krampe i benet
© iStock

Sådan undgår du kramper under løb

Kramper under løb er normalt, men ikke desto mindre dødirriterende og ødelæggende for løbeøvelsen. Vi guider dig til, hvad du skal gøre, hvis kramperne opstår, og hvordan du kan forebygge problemet.

15. juni 2017 af Lasse Lyhne

Kramper

Kramper er ødelæggende for den gode løbeoplevelse. De kommer pludseligt – og ofte sidst på løbeturen – og sætter dig helt i stå. Det er typisk lægge, baglår og fødder, det går ud over.

Her og nu-løsning:

Stop op. Stræk den krampende muskel ud, og massér den. Kramper forværres af væske- og saltmangel, så drik noget væske. Gerne noget energidrik med sukker og salte. 

Drik jævnligt herefter. Fortsæt i et roligere tempo, da krampen ellers kan komme igen.

Sådan undgår du det igen:

Hvis du træner regelmæssigt forebygger det faktisk i sig selv kramper, da musklerne over tid vænner sig til at blive belastet. 

Men bakser du alligevel med problemet, så gælder det også om at være velhydreret og have nok magnesium og kalcium i kroppen. 

Let udstrækning før løbeturen kan også virke. Nyere forskning peger på, at det er nerverne og ikke musklerne, der forårsager kramper. 

Det gælder derfor om at forbedre nervesignalet. Her har flere ukonventionelle ting, som fx lagen fra syltede agurker, vist sig virksomme! 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: