Slutkrise på løbeturen
© iStock

Sådan undgår du slutkrisen på løbeturen

Er du træt i slutningen af din løbetur, og graver du dybt efter det sidste overskud, så kan det koste dig adskillelige minutter. Vi guider dig til, hvordan du undgår slutkrisen, og holder et stabilt energiniveau hele løbet igennem.

22. juni 2017 af Lasse Lyhne

Slutkrise

Selvom de sidste kilometer af et løb typisk er nemmere, fordi målet er inden for rækkevidde, er kroppen træt. Og har man gravet dybt, kan det sidste stykke mod mål være uoverkommeligt og koste meget tid.

Her og nu-løsning:

En træt krop løber ineffektivt. Man hænger i hofterne og luder i skuldrene, og skridtene har mistet deres spændstighed og er blevet for tunge. 

Fokusér derfor på din løbestil. Spænd op i maven, rank ryggen, skyd bækkenet frem, og fokusér på hurtige skridt, hvor foden går i jorden under dit tyngdepunkt og kun er i kontakt med jorden i kort tid.

Sådan undgår du det igen:

Du kan træne dig i at håndtere slutkrisen. En gang om ugen afslutter du dine lange ture med 1-3 km i høj fart. 

Hold fokus på den gode løbeteknik og det gode flow. Det træner dig både fysisk og mentalt i at løbe stærkt, når du er træt. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: