Mand løber på strand sommer sol himmel fart grøn t shirt aktiv
Sandtræning - derfor! Du får forbedret teknik, stærkere løbemuskler, øget kondition og færre skader.

Sandtræning

Strandens løse sand er et fantastisk træningsredskab, der gør dig stærkere og hurtigere og reducerer riskoen for skader.

15. juni 2011

Sandtræning er fremragende styrketræning for løbemuskulaturen. Gennem en periode med sandtræning får du opbygget et fysisk overskud i mange af de muskler, der ikke stimuleres ved almindelig løbetræning, ligesom de primære løbemuskler i ben og baller bliver enormt kraftfulde. Efterfølgende vil du på asfalten opleve, at hele din løbebevægelse ændrer karakter, så du får en mere dynamisk og eksplosiv løbestil med mere kraftfuldt afsæt, længere svævefase og højere fart.

Også kaloriemæssigt kan du se frem til at høste frugter af at løbetræne i sandet. Det ekstra muskelarbejde, som et blødt underlag aftvinger kroppen, får energiforbruget til at stryge i vejret. Resultatet er, at du nemt forbrænder 10-20 procent flere kalorier ved at mosle rundt i sandet end ved træning på et fast underlag.

Mave/ryg. Når sandet smutter væk under fødderne for hvert afsæt, kommer musklerne omkring kropskernen i maven og i ryggen på arbejde. De skal dels holde kroppen stabil under det ujævne løb, men de skal også hjælpe til med at trække benene dynamisk fri af jorden. Gevinsten på asfalten er en stærk kropskerne og spændstige hoftebøjere, der holder dig rank og sikrer dig dynamiske og effektive løbeskridt, selv når du begynder at blive træt.

Baller. De store ballemuskler skal levere masser af kraft for hvert afsæt i sandet, og der skal ikke meget træning i det løse sand til, før ballernes styrke forbedres markant. På asfalten er gevinsten et mere kraftfuldt afsæt, der igen er lig med en længere svævefase og et hurtigere løb, især når du skal accelerere, eller du skal holde tempo på bakkerne.

Baglår. Løbere har ofte stærke forlår, men svage baglår. Den ubalance er med til at give skader. Når du løber i sand, skal baglårene arbejde hårdt for at løfte foden fri af underlaget. Resultatet er stærkere baglår, der dæmmer op for skader og samtidig giver et mere eksplosivt afsæt.

Ankler. Det løse underlag trækker store veksler på ankel- og fodstyrken, som bliver meget stærkere. Stærke ankler og fødder betyder, at en eventuel overpronation og de gener, den giver, aftager. Samtidig daler risikoen for at vrikke om. Derudover bliver fødder og ankler mere spændstige, hvilket gør, at de leverer mere kraft til afsættet, og du dermed løber hurtigere.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: