Kvinde har sidestik
© iStock

Sidestik: Sådan undgår du det

Se her, hvorfor du får sidetik, hvordan du undgår det, og hvad du skal gøre, når skaden er sket.

14. juni 2017 af Lasse Lyhne

Sidestik

Sidestik er faktisk en af videnskabens gåder. Man ved ikke, hvorfor det modbydelige og insisterende prik i siden indtræffer, og hvorfor det rammer løbere langt oftere end fx cykelryttere.

Der er en del teorier på området. En teori går på, at sidestik skyldes svage mavemuskler, en anden, at det skyldes rystelserne under løb. En tredje og nyere teori er, at risikoen for sidestik stiger, hvis mavesækken er fyldt. 

Under alle omstændigheder er det irriterende og ødelæggende for løbeturen.

Her og nu-løsning: 

Sæt farten ned, fokusér på at trække vejret dybt og rytmisk, og massér evt. bughulen ved at presse et par fingre op under de nederste ribben i den side, hvor det gør ondt.

Sådan undgår du det igen: 

Erfarne løbere får sjældnere sidestik end uerfarne. Derfor vil risikoen falde, jo mere du får løbet. Prøv også at træne din coremuskulatur, og spis ikke senere end 3 timer før løbeturen. 

Kulhydrater under løb kan også drille, så pas på med geler og koncentrerede energidrikke.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: