© Andreas Mikkel

Sne

Løb i dyb sne tvinger dig til aktivt at trække foden op under hoften.

12. oktober 2010

Herved involveres og trænes hasemusklerne og hoftebøjerne i langt større grad, end når du løber under almindelige forhold. De styrkede muskler giver mere kraftfulde skridt og forebygger skader, da svage haser og hoftebøjere er hyppig årsag til problemer blandt løbere.

Sådan løber du

Tag korte skridt med fuldt fokus på at trække foden godt op under dig i stedet for at bryde frem gennem sneen. Forestil dig, at fødderne kører op og ned som stempler. Undlad at knække sammen i hoften og falde forover. Spænd i stedet aktivt i kropskernens muskulatur, hold dig rank, og lad armene pumpe kraftigt med i benenes rytme.

Relevant udstyr

Vandafvisende overtræksbukser eller tights, der er ekstra beskyttede omkring underbenet er en fordel. Ligeså er vinterløbesko, der holder tøsneen stangen, især hvis temperaturen sniger sig op omkring frysepunktet. En gaiter, der lukker af omkring anklerne, kan også være relevant.

Tip Sneen tvinger dig til at løfte benet opad frem for at sparke bagud med benet. Det fintuner løbestilen og giver bedre løbeøkonomi.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: