Mand løber på vej om vinteren, Sne, Vinter, Total, Koldt, Refleksvest
© Colourbox

Sneløb

Vinterture kommer du ikke uden om, hvis du vil udvikle dig som løber. Her får du 3 gode grunde til at løbe gennem vinteren.

14. november 2011 af Anders Burman

Form er forgængelig Du kan være i dit livs form om efteråret, men træner du ikke gennem vinteren, så ryger formen hurtigt. Når du skal i gang igen til foråret, skal du starte forfra med at bygge op.

Det såkaldte centrale kredsløb, der består af hjerte og lunger, kan du holde i gang med alternativ træning. Men det lokale kredsløb, der består af de muskler, sener, nerver og skeletdele, som bruges ved løb, kan kun holdes på toppen, hvis du løber.

Af den grund vil en elitecykelrytter med samme kondital som en eliteløber få læsterlige prygl i en løbekonkurrence, da hans krop ikke er sporet ind på løbebevægelsen. Og vice versa.

Kontinuitet Kontinuitet i træningen er nøglen til udvikling. Holder du længere pauser fra løb, vil det ikke alene betyde, at formen daler. Risikoen for skader ryger også gevaldigt i vejret, når du genoptager løbetræningen. Dette er særlig udtalt, hvis du træner meget alternativ træning, for det betyder, at konditionen er god, og at du kan løbe relativt hurtigt og relativt længe. Dine led, knogler og sener er imidlertid ikke vant til belastningen og vil hurtigt blive slidt ned.

Kontinuerlig træning betyder også, at din løbeøkonomi forbedres. Din løbeøkonomi siger noget om, hvor godt du udnytter den energi, du har til rådighed. Hvis 2 løbere har det samme kondital, men forskellig løbeøkonomi, vil løberen med den bedste løbeøkonomi løbe klart hurtigere, fordi han bruger mindre energi på at bringe sig fremad. Jo mere du løber, jo bedre bliver din løbeøkonomi, så også i den forbindelse er vintertræningen guld værd.

Variation Ensidig træning slider – dels på kroppen, der nemmere bliver skadet, og dels på motivationen. Går du kold mentalt, er der overhængende fare for, at du også går kold fysisk.

At løbe om vinteren er en totalt anden oplevelse end at løbe om sommeren. Du er ganske anderledes klædt på, underlaget er helt anderledes, det er mørkere og mere ensomt, og sanseindtrykkene er helt forskellige fra turene i de lyse måneder. Derudover belaster vinterens ujævne underlag kroppen anderledes, hvilket dæmmer op for skaderne.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: