© Andreas Mikkel

Sneløb - Hvor tit?

Vejret og viljestyrken afgør, hvor ofte du skal løbe vinterløb, men gå efter mindst 2 gange om ugen, og supplér med alternativ træning.

14. november 2011

Vejr og underlag har indflydelse på, hvor ofte og hvordan du kan træne. Er det rigtig koldt med temperaturer under minus 15 grader, er det ikke sundt for luftvejene at løbe stærkt.

Uafhængigt af vejret bør du løbe ude 2-4 gange om ugen. Gå efter en langtur på 45-120 minutter alt afhængigt af din træningsbaggrund, en jævn, rolig tur på 30-100 minutter, en tempotur på 15-45 minutter og en gang intervaller.

Er det meget koldt, kan du gennemføre intervaller og tempoture på løbebånd eller som alternativ træning på romaskinen, spinningcyklen eller crosstraineren.

Ved de intensive træningspas skal du huske på, at det tager længere tid at blive varm, når det er koldt udenfor, så brug gerne 5 minutter ekstra på opvarmningen.

Er vejret ikke til intervaller, og har du ikke adgang til et løbebånd, så tag det roligt. Intervaller er ikke så vigtige om vinteren – her gælder det om at opbygge udholdenhed.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: