Sneløb - Hvordan?

Hvordan du skal løbe, og hvad du skal træne, afhænger meget af det underlag, vinteren byder dig. Tjek her, hvordan det hænger sammen.

14. november 2011

Vintervejr er ikke et entydigt begreb. Specielt ikke det danske. Årstiden byder på alt fra knagende frost til sjaskede, våde dage. Det påvirker underlaget markant, og om vinteren støder du på både dybsne, is og sjap. Underlagene skal tackles forskelligt og giver forskellige muligheder for løbetræning. Tjek her hvilke ...

Pakket sne

Pakket, kold og relativt ny sne er meget nem at løbe på og påvirker stort set ikke din løbestil. Det er dog en rigtig god idé at løbe med sko med en lidt grov sål, der giver et markant bedre greb i sneen. Egnet tilBortset fra korte intervaller og deciderede sprinter er det problemfrit at løbe tempo på pakket sne. Tempoløb eller længere intervaller er oplagte. Det samme er fartleg, hvor du med jævne mellemrum tager sigte på et punkt i horisonten, fx en lygtepæl, som du løber stærkt frem mod.

### Is Når temperaturen stiger og falder, vil du opleve, at snedækket smelter for derefter at fryse igen. Det betyder, at der opstår store partier med is, der gør fortove og veje spejlglatte. Dette underlag kræver en meget opmærksom løbestil, hvor du hele tiden ser fremad og prøver at identificere isstykkerne. Løb med lidt kortere, hurtigere skridt, og læn dig lidt frem, så du ikke falder bagover, hvis du glider. **Egnet til** Rolige ture uden ambitioner om hverken fart eller distance.

Sjap

Snesjap er egentlig ikke noget problem. Det er relativt nemt at stå fast, og udfordringen består mere i at finde motivationen til at komme ud i det. Det er med andre ord god mentaltræning at tvinge sig selv ud i det våde, kolde vintervejr. Egnet tilSnesjap er lig med gennemblødte fødder, så det kan være svært at holde fødderne varme – især på lange stræk. Et kort tempopas eller en langtur, hvor du runder hjemmet for et skoskifte, er derfor gode valg.

### Dybsne Fortove, cykelstier og ryddede stier er glimrende løbeunderlag om vinteren. Har man mod på det, kan det være en sjov og stor oplevelse at løbe væk fra stierne og ud i den dybe sne. Løb i dyb sne er fremragende interval- og styrketræning, der stiller store krav til dine muskler og tvinger dig til at løfte benet aktivt. **Egnet til** Kortere afstikkere fra den almindelige løbetur. Løb et kort sprint på et par hundrede meter i den dybe sne. Hold en kort pause, og gentag dette 5-10 gange.

Træn teknik i sneen

Eftersom der er lang tid til næste konkurrence, er vinteren et oplagt tidspunkt til at arbejde med den måde, du løber på. Når du løber, så prøv at holde overkroppen rank, og læn dig let fremad. Løb med kortere skridt, og forsøg at lande lidt længere fremme på foden. For de fleste vil det komme naturligt, når underlaget er glat. Effekten er en hurtigere og mere effektiv løbestil, der også sikrer, at du ikke falder.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: