Sprint - Hvor tit?

Så ofte bør du sprinttræne.

31. august 2011

De hurtige sprinter er et genialt træningsværktøj til at skarpslibe formen, så du rammer topformen lige inden en vigtig konkurrence. Forskning har vist, at du får mest ud af spurterne, hvis du indlægger dem i træningsprogrammet 8-10 uger inden et vigtigt løb. Er du rigtig hardcore, kan du sprinttræne 3 gange om ugen i de 8-10 uger. Vi anbefaler dog, at du nøjes med 1-2 gange om ugen. Ud over sprinterne bør du løbe 1 gang længere intervaller - fx 4 x 1.000 meter samt 1-2 længere og rolige ture, der styrker udholdenheden.

De fleste konkurrencer ligger mellem april og oktober, og derfor er det i denne periode, du har mest brug for den hurtighed, som forbedret løbeøkonomi og kondition bidrager med. Også af andre grunde egner intervallerne sig bedst til de varme måneder. De lange pauser på 3 minutter mellem hvert spurtinterval kan hurtigt blive en kold fornøjelse i de kolde måneder.

Sprinterne kan også gøre gavn, selvom du ikke lige har et løb i sigte. Sprinterne er fx et fantastisk redskab til at holde formen og hurtigheden ved lige om vinteren. Her kan du dog nøjes med at træne sprintintervaller hver 2. eller 3. uge.

Det er vigtigt, at man lægger blødt ud med sprinttræningen. Selvom du er garvet løbet, bør du tage de første 2 uger på begynderniveau. Herefter kan du se, om du har overskud til de mere krævende niveauer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: