Ton dine muskler med løb Drop træningscentret og bliv muskuløs af at løbe – det er nemlig nemt at tone din krop, hvis bare du ved præcis hvordan

Træningsprogram: Løb dig til en stærk og trænet krop

Løber du rigtigt og styrker dine muskler? Vi viser vi dig, hvordan du på kun tre dage om ugen kan løbe dig til en muskuløs krop

8. februar 2016 af Kommerciel redaktion

Det er februar og træningstid, men man kan godt blive lidt træt af alle de timers styrketræning i træningscentret. Men kan man få det samme ud af at løbe? Ja, det kan du faktisk.

I samarbejde med ASICS giver vi dig derfor her et effektivt træningsprogram, hvis du vil tone din krop med løb. Det vigtigste er nemlig at have teknikken i fokus og træne korrekt. Der er jo som bekendt tydelig forskel på maratonløbere og sprintere, når det gælder muskler.

Husk, at iføre dig noget løbetøj, der hjælper dig godt på vej, når du skal løbe alt andet end lige ud. Tjek for eksempel ASICS' cool, nye kollektion fuseX ud, der både byder på lækkert, gennemtestet løbetøj og de mest effektive løbesko.

MANDAG

Løb en tur på en tre kvarters tid – det længste sammenhængende løb, du skal løbe den uge. Bevæg dine ben i et let til moderat tempo og tag et par bakker på turen. Denne type løb vil give dig let tonede benmuskler, men vigtigst af alt, så styrker det dit kardiovaskulære system, som du virkelig skal bruge til de andre dage, hvor du skal tone dine muskler på et maksimalt niveau.

ONSDAG

Vælg et virkelig bakket område i en park eller en skov. Gør dig klar til at løbe intenst i tyve minutters tid først i hurtigt tempo men med lange, grundige skridt op ad skråninger – og ned igen (eller på de flade områder) med almindelige skridt i normalt tempo. Forlæng løbetiden til 30 minutter, når du føler dig klar til det. Dette træningsløb toner både dine ben, lår og mave.

ASICS fuzeX, 1.100 kr _Løbeskoen, der henvender sig til dig, den bevidste løber, og som har den alsidighed og det design, som din generation af løbere kræver. En ny feature i fuzeX-skoene er fx den superlette mellemsål, fuzeGEL, der absorberer stød ved landing og giver et ekstra godt afsæt.

FREDAG

Så er det blevet tid til intervaltræning. Skift mellem at supersprinte afsted i ca. et halvt minut og gå i ca. halvandet i en session på 20 minutters tid. Interval-sprint tvinger dine øvre og nedre muskelgrupper til at trække sig hurtigt og hårdt sammen, og det toner din krop virkelig effektivt. Husk, at spænde dine mavemuskler, når du sprinter. Det er en effektiv core-øvelse, som du virkelig kan se hurtigt på din mave.

...OG SÅ LIGE ÉN TIL!

Hver anden uge kan du skifte dit interval-sprint ud med bakke-sprint. Løb så hurtigt du kan op ad en bakke og gå langsomt ned af den igen. Efter to opvarmningsbakker løber du 8-10 ture op af bakken så hurtigt som du overhovedet kan. Se, dét giver muskler over hele kroppen. Løb gerne en fjerde tur, hvor du bare træner kondi og tager det lidt lunte-roligt. Men husk nu, du helst ikke skal løbe mere end højst fire gange om ugen, for så har dine muskler ikke nok tid til at regenerere – og så styrkes de ikke effektivt.

God træningslyst!_

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: