Så let kommer du i gang med trailløb

Løb i naturen - også kaldet trailløb - bliver mere og mere populært. Vi bringer her 5 gode tips til, hvordan du kan komme i gang og prøve kræfter med trailløb.

27. oktober 2014 af Martin Kreutzer.

Trailløb er populært som aldrig før. Den populære løbeform foregår i skovens mudder, på små stier, bakker, eng og mark. Vil du også prøve kræfter med trailløb, så har vi her samlet 5 gode tips, så du nemt kan komme i gang.

5 tips til at komme i gang med trailløb

1. Træk i tøjet og kom af sted Lad dig ikke hæmme af, at du ikke lige har det fineste trailudstyr liggende. Det er i første omgang ikke nødvendigt at købe en masse gear for at komme i gang med trailløb. Helt almindeligt løbetøj er rigeligt til at smage på træningsformen og kan altid opgraderes, når du bliver ramt at trailbacillen.

Lad dog det helt tynde og skrøbeligste løbetøj blive hjemme. Trailløb er en beskidt affære, og vildfarende grene kan rive hul i tøjet.

2. Vælg en sikker legeplads Det kan være fristende at søge ud i de vildeste naturområder fra start af, men husk lige på sikkerheden. Mere end én trailløber har forvildet sig ud på en tur, der blev længere og langt mere krævende end påtænkt. Især hvis det er så som så med både form og orienteringsevne, er det en god idé at lægge de første ture i et geografisk afgrænset område, som du kender godt.

Husk i den forbindelse på, at skoven ikke behøver være særlig stor for at byde på inspirerende trailløb. Selv i det mindste offroadområde, kan du med lidt kreativitet sammensætte en fin lille rute, som du kan tage nogle gange.

3. Køb et vandrekort Dette er ikke et must, men det kan være en fin start, hvis du er lidt utryg på området. Forvent ikke at din mobil altid har dækning i skoven, og her er et vandrekort en glimrende sikkerhed. Med kortet i hånden lærer du hurtigt at læse alt fra højdekurver til afstande. Med kortet i hånden åbner nye unikke muligheder for at sondere terrænet.

4. Få en løbemakker En træningsmakker er ikke det værste, man kan have. Bestemt heller ikke på trailturen, hvor den sociale dimension spiller en stor rolle. Med en træningsmakker har man en at dele oplevelserne med, ligesom det gør træningen mere udfordrende af være flere af sted. Så kan man dyste om at komme først til toppen og skiftes til at tage føringen og vælge udfordrende spor.

Det vil også være mere oplagt at tage bilen hen til nye spændende naturområder eller stævner, når man er flere om det, ligesom man har nemmere ved at undgå at fare vild.

5. Styrk formen i hverdagene Det er de færreste forundt at have muligheden for at løbe trail mere end en enkelt gang om ugen. Og det er for lidt til for alvor at komme i god form. Du kan dog kompensere for de manglende skovture ved i hverdagene at træne på en måde, der komplementerer dit trailløb. Jo bedre form, jo mere vil du få ud af løbeturene i naturen.

Log ind her og få gode tips til gear, teknik og træningspas.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: