Trail: 9 OCR-forhindringer, du vil elske

Trail: 9 OCR-forhindringer, du vil elske

Her får du de tekniske tips til at klare trailturens udfordringer i perfekt stil og komme sikkert gennem efterårets sjoveste løbeture.

  • Af: Jesper U. Larsen og Martin Kreutzer
  • 16-11-2016

1. Bakker (opad)

Sådan gør du: Løb op ad bakken med korte skridt, hvor du lander og sætter af på forfoden. Sørg for at læne dig en smule ind mod bakken, og fokusér blikket et par meter fremme. Løft knæene højt for hvert skridt, og træk armene frem og tilbage imens.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 1
  • Styrke (ben): 5
  • Styrke (torso): 2
  • Kondition: 6
  • Smidighed: 2
  • Hurtighed: 2
  • Core: 3
  • Action: 1

2. Mudder

Sådan gør du: Løb gennem mudderet med små, korte skridt, hvor du fokuserer på at trække afsætsfoden op frem for at trykke af mod underlaget. Hvis du lander på forfoden lige under kroppens tyngdepunkt, er der mindre risiko for, at du skrider ud. Er det voldsomt glat, så prøv også at sænke dit tyngdepunkt en smule ved at gå ned i knæene for at få bedre balance – og læn dig en smule fremover, så du ikke risikerer at sætte dig på halen.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 4
  • Styrke (ben): 3
  • Styrke (torso): 2
  • Kondition: 4
  • Smidighed: 2
  • Hurtighed: 1
  • Core: 2
  • Action: 5

3. Bakker (nedad)

Sådan gør du: Tag små, hurtige skridt, og lad eventuelt armene stritte ud til siderne som balanceredskaber. Prøv at få følelsen af, at benene nærmest løber af sig selv, uden at du holder igen eller bremser. Kig skråt ned, så du kan styre uden om forhindringer i tide. Du regulerer farten gennem kroppens hældning – skyd hoften en smule bagud for at bremse farten og frem, hvis du vil øge den.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 3
  • Styrke (ben): 3
  • Styrke (torso): 1
  • Kondition: 2
  • Smidighed: 1
  • Hurtighed: 4
  • Core: 2
  • Action: 6

Trail, bakker nedad

4. Træstammer

Sådan gør du: Små træstammer og klipper kan du overvinde elegant ved at lave et dynamisk afsæt og springe over dem i en løbende bevægelse. Det kræver dog, at underlaget gør det muligt at lande sikkert på forreste fod i en fortsættelse af løbebevægelsen. Hvis forhindringen er stor, er det en fordel at lande på begge fødder. Her kan du også lade den ene hånd støtte på træstammen, mens du hopper over.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 2
  • Styrke (ben): 3
  • Styrke (torso): 2
  • Kondition: 2
  • Smidighed: 3
  • Hurtighed: 1
  • Core: 3
  • Action: 4

5. Stejle skrænter

Sådan gør du: Tag hænderne i brug, når det bliver rigtig stejlt. De hjælper dig til øget fremdrift og giver samtidig støtte på hældningen. Det aflaster forbløffende meget at få flyttet en del af belastningen over til overkroppen.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 1
  • Styrke (ben): 4
  • Styrke (torso): 4
  • Kondition: 6
  • Smidighed: 3
  • Hurtighed: 1
  • Core: 4
  • Action: 2

6. Snoede stier

Sådan gør du: Løft blikket, og øv dig i at læse ruten. Løb med høj kadence og korte skridt, så du kan lave hurtige retningsskift og styre præcist rundt i svingene.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 4
  • Styrke (ben): 3
  • Styrke (torso): 2
  • Kondition: 4
  • Smidighed: 3
  • Hurtighed: 2
  • Core: 4
  • Action: 5

Trail, snoede stier

7. Rødder

Sådan gør du: Løb oppe på fodballerne, når underlaget er ujævnt. Det gør det lettere at stabilisere foden. Især på stier med masser af smårødder kan det være en fordel at overdrive løbebevægelsen en smule ved at trække foden lidt højere op ved hvert afsæt, så du ikke kommer til at snuble over en lav, skjult rod. Tag korte skridt. Det letter kontrollen og mindsker risikoen for en tung fejllanding, som kan gøre skade på anklerne.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 3
  • Styrke (ben): 2
  • Styrke (torso): 1
  • Kondition: 3
  • Smidighed: 1
  • Hurtighed: 2
  • Core: 2
  • Action: 6

8. Sne

Sådan gør du: Møder du dyb sne, skal du komme igennem med høje knæløftninger, så sneen ikke trækker dig ned og suger alle dine kræfter ud af dig. Tag korte skridt med fuldt fokus på at trække foden godt op under dig i stedet for at bryde frem gennem sneen. Undlad at knække sammen i hoften og falde forover. Spænd i stedet aktivt i kropskernens muskulatur, hold dig rank, og lad armene pumpe kraftigt med i benenes rytme.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 2
  • Styrke (ben): 4
  • Styrke (torso): 3
  • Kondition: 5
  • Smidighed: 1
  • Hurtighed: 1
  • Core: 3
  • Action: 2

9. Is

Sådan gør du: Her gælder det om at sænke tyngdepunktet ved at gå en smule ned i knæ, læne dig lidt fremad – så du i værste fald kan tage fra med hænderne, hvis du vælter – og løbe med korte, forsigtige skridt hen over isen. De korte skridt giver et hurtigere fodskifte, og dermed har du bedre chance for at genvinde balancen, hvis du skulle glide.

Karakterer på en skala fra 1-6:

  • Balance: 6
  • Styrke (ben): 1
  • Styrke (torso): 1
  • Kondition: 2
  • Smidighed: 1
  • Hurtighed: 2
  • Core: 3
  • Action: 6

Trail, is

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Top 5 trailløb i DK

Top 5 trailløb i DK

Trailløb |

Lyst til at prøve kræfter med rigtigt ...

Læs mere
Hvad vil det sige at løbe trail?

Hvad vil det sige at løbe trail?

Spørg os |

Jeg er flere gange faldet over begrebet ...

Læs mere
Ekspertens trail-tip

Ekspertens trail-tip

Trailløb |

Få 6 kontante tip fra en inkarneret ...

Læs mere
Prøv trailløb

Prøv trailløb

Trailløb |

Kombiner dine løbeture med terrænløb. ...

Læs mere
Her kan du løbe i mudder til knæene!

Her kan du løbe i mudder til knæene!

Trailløb |

De vilde og grænseoverskridende ...

Læs mere
Nyeste
Trail: 9 OCR-forhindringer, du vil elske

Trail: 9 OCR-forhindringer, du vil elske

Trailløb |

Her får du de tekniske tips til at ...

Læs mere
Sådan løber du trailløb i byen

Sådan løber du trailløb i byen

Urban Trail |

Løbeturene i byen behøver ikke at være ...

Læs mere
Hvilket udstyr kræver trailløb?

Hvilket udstyr kræver trailløb?

Spørg os |

Jeg er flyttet på landet og vil i gang ...

Læs mere
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraening.dk/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_da-DK/plus-orange-at_24.png" alt="Eksklusivt materiale" title="Eksklusivt materiale" width="30" height="30" class="default"/></span>Så nemt er trailløb

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeSå nemt er trailløb

Trailløb |

Det er super nemt at komme i gang med ...

Læs mere
Top 5 trailløb i DK

Top 5 trailløb i DK

Trailløb |

Lyst til at prøve kræfter med rigtigt ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik