Trailløb - Hvor tit?

1 tur i terrænet om ugen er nok, men træningsformen er så sjov, at det nemt bliver til mere.

25. marts 2011

Der er ikke noget entydigt svar på, hvor ofte du skal løbe offroad for at høste gevinsterne af træningsformen. 1-2 gange om ugen vil dog være passende for de fleste. Sørg for, at du på en af turene vægter kvaliteten højere end kvantiteten.

Løb fx 15-20 minutter for fuld skrald på den mest udfordrende offroadrute, du kan sammensætte. Løb gerne på en kort rundstrækning, som det tager 4-6 minutter at gennemløbe, og løb 3-5 omgange. Eventuelt kan du holde 2-3 minutters pause mellem hver omgang og bruge trailturen som intervaltræning. Husk 10 minutters opvarmning og 5 minutters afjogning, hvor du løber helt roligt.

Den hårde, hurtige tur kan passende suppleres af en længere tur med lidt lavere intensitet. Fokusér stadig på høj fart på bakkerne og udfordrende balancestykker. Er du helt vild med at løbe i skoven, kan du sagtens henlægge al din træning under trækronerne. Hold dig blot til de lidt bredere stier på resten af ugens træningsture.

Bonustip

Løbetræning på landevej er ensidig træning, der styrker forlår og lægge, men fælt forsømmer resten af kroppen. Offroadløb er super alsidigt. Træningen styrker lår, lægge, haser, kernemuskulaturen, overkroppen samt de små muskler omkring ankel og knæ.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: