Trailløb - Hvordan?

Sådan sammensætter du den helt perfekte offroadrute.

25. marts 2011

Drejer du ind på småstierne, er du allerede godt i gang. Gevinsten kan dog maksimeres, hvis ruten opfylder nogle specifikke krav.

Det er også vigtigt, at du tackler løbet på den rigtige måde med kraftige forceringer op ad bakkerne, dynamiske spring hen over, eller uden om, forhindringer og et åbent sind, der hilser udfordringerne velkommen.

Den perfekte trailrute er ikke nødvendigvis lang. Indeholder ruten de rigtige elementer, er det lige meget, om den er 1 eller 8 km lang.

Bakker

Teknik: Angrib bakken, og giv den gas op ad stigningen med korte, sprøde skridt. Pump med armene, og løft knæene højt for hvert skridt.

Bakker er genial træning af puls og styrke, så sørg for mindst et par skrappe stigninger på ruten. Miks gerne længere, jævne bakker med korte, hidsige stigninger.

Mudder

Teknik: Løb rankt gennem mudderet med små, korte skridt, hvor du fokuserer på at trække afsætsfoden op frem for at trykke af mod underlaget.

Mudder eller sand er blødt og stjæler kraft fra dit afsæt. Det tvinger dig til at løfte afsætsfoden op, hvilket styrker eminent op i hasemusklerne. Ca. 500 meter med løst underlag er perfekt.

Kringlede stier

Teknik: Løft blikket, og øv dig i at læse ruten. Løb med hurtige, korte skridt, der gør det muligt hurtigt at skifte retning.

En lille sti, der snor sig gennem skoven, egner sig storartet til at træne balance og koordinationsevne. De hyppige retningsskift øver dig i hurtige vægtforskydninger og får samtidig bredere fat i benmuskulaturen end ligeudløb.

Balance træning

Teknik: Sæt farten ned, få ro på vejrtrækning, fokusér, og søg så den bedste rute gennem forhindringerne.

Det er sjovt at krydre turen med balanceakter, hvor du hopper fra sten til sten eller balancerer på væltede træstammer. Balancegangen styrker koordinationen og balancen – noget, der ellers tit ryger med alderen.

Kravlepassager

Teknik: Det gælder ganske enkelt om at klare forhindringen. Kræver det, at du kravler, sparker, skubber og møver for at komme frem, så gør det. Jo mere du knokler i det, jo større er effekten.

Stejle skrænter, som kun kan erobres på alle fire, sætter overkroppen i spil, samtidig med at baglårene styrkes gevaldigt, når du skubber dig op ad skrænterne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: