© Jakob Helbig

Tre tips i jagten på ny personlig rekord

Det er de få sekunder, der tæller i jagten på ny personlig rekord til dit næste motionsløb. Få her tre tips til løbet, der kan spare dig tid og kræfter og måske sikre en ny rekord.

14. juli 2014 af Peter Bollerup Andersen

Det handler ikke kun om lungekapacitet og rå power, når du skal jagte en ny personlig rekord til et motionsløb. Det handler i høj grad også om taktisk snilde. Følger du nogle få enkle råd, kan du vinde mange gratis sekunder. Og det kan i sidste ende være forskellen på en god tid og ny personlig rekord.

Her er tre gode tips til selve løbet.

Lig i læ Efter startskuddet er gået handler det først og fremmest om at finde rytmen og spare kræfter. Undgå derfor at tage unødige føringer i den gruppe, du eventuelt ligger i. Prøv i stedet at placere dig så strategisk som muligt bag eller ved siden af dine konkurrenter, så de skærmer for vinden. Det lyder måske som en bagatel, men løber du i vindsiden, så bruger du hurtigt 5 procent ekstra energi – og det kan koste dig i sidste ende.

Hægt dig på andre Er målet fx at knibe dig under 45 minutter på en 10 km, så handler det om at holde tempoet 4,30 min/km stabilt hele vejen. Er der andre omkring dig i feltet, som løber i samme tid, så hægt dig på dem og brug dem som fartholdere. Så bliver du fri for konstant at kigge på uret, og det er samtidig en glimrende måde at få pace på.

Sæt slutspurten ind Selvom formen er i top, og du har masser af energi, så er tålmodighed en dyd. Man kan sagtens løbe derude og være bange for, at man ikke når at fyre al sit krudt af. Men bare rolig, du skal nok nå det! Hold dig til dit planlagte tempo, og skru så op for farten de sidste 2-3 kilometer eller måske bare de sidste 200 meter før målstregen.

Log ind som abonnent her og få mange flere tips til det ultimative motionsløb.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: