2. Sæt dig nogle mål

Det er benhårdt at gå i gang med at træne efter en pause. Du kan ikke det, du kunne før, og træningen er hård og ubehagelig. Det er svært at fastholde motivationen, og faren for, at træningen ryger permanent på hylden, er overhængende.

Skal motivationen have et skub, så sæt dig selv et konkret mål for din træning. Hvad vil du opnå? Og hvordan vil du opnå det?

Det er de 2 centrale spørgsmål, som du bør stille dig selv. Svaret kan du nedfælde på et stykke papir, så du med jævne mellemrum kan minde dig selv om formålet med at tilsidesætte andre aktiviteter for træningens skyld.

Jo mere konkret dit mål er, jo lettere er det at finde motivationen til at træne hen imod det. For at målet ikke bliver for fjernt, er det en rigtig god idé at sætte sig nogle delmål. Er dit hovedmål fx at gennemføre en maraton til næste forår, er et motiverende delmål at gennemføre et 10-km-løb i efteråret.

Understøt motivationen ved med det samme at tilmelde dig både 10-kilometeren og maratonløbet, så du i endnu større grad konkretiserer dit forehavende. Og forkæl så dig selv ved at købe det grej, du mangler for at kunne hellige dig din træning 100 procent, fx et nyt, smart pulsur, en ny cykel, nye løbesko eller noget lækkert sportstøj.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: