© iStockphoto

4 tricks, der får dig til at præstere bedre

Ny forskning afdækker, hvilke motivationsteknikker, der virker bedst, når vi skal løfte vores niveau.

4. juli 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Sig til dig selv: ”Jeg kan gøre det bedre”, og du vil rent faktisk præstere bedre.

Det viser et nyt britisk studie, hvor forskerne har undersøgt, hvilke psykologiske teknikker, der fik forsøgspersonerne til at præstere bedre i et onlinespil.

Over 44.000 forsøgspersoner deltog i eksperimentet, hvor tre overordnede teknikker blev testet: pep-talk, visualisering og hvis-så-planlægning (hvis X sker, så vil jeg gøre Y).

Hver af disse teknikker blev anvendt på fire forskellige tilgange til en konkurrencepræget opgave – proces, resultat, temperamentsstyring og instruktion.

Tal dig selv op til en ny rekord

Resultatet viste, at de største forbedringer blev registreret hos de forsøgspersoner, der brugte disse fire tilgange:

  • Pep talk med fokus på resultatet, fx: ”Jeg kan slå min personlige rekord”.

  • Pep talk med fokus på processen, fx: ”Jeg kan reagere hurtigere denne gang”.

  • Visualisering med fokus på resultatet, fx: forestil dig, at du spiller og sætter ny personlig rekord.

  • Visualisering med fokus på processen, fx: forestil dig, at du spiller og reagerer hurtigere end ved sidste spil.

Forsøget viste til gengæld, at hvis-så-planlægning, som ellers har vist sig som et effektivt værktøj i forbindelse med vægtkontrol og slankekure, var en af de mindst effektive teknikker til at forbedre præstationen.

Kilde: Frontiers in Psychology

Få 3 nr. af Aktiv Træning + VALGFRI TRÆNINGSTRØJE fra Craft eller Kari Traa for KUN 99,50 + 49,50 i porto og ekspedition. I ALT: 149 kr.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: