De bedste træningsråd fra Aktiv Trænings egne læsere

Er det svært at komme ud af døren, eller vil du bare gerne vide, hvad der virker for andre træningsglade mennesker? Så læs med her, når vi giver jer 35 hjælpsomme råd fra Aktiv Trænings egne læsere.

9. august 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Vi har samlet de bedste træningsråd fra vores dedikerede læsere af Aktiv Træning, på den måde kan I få gavn af hinandens erfaringer og styrker. 

LÆS OGSÅ: Max-puls - sådan måler du din max-puls

Så hvad enten du trænger til motivation til at komme afsted til træning, mangler nye tips til styrketræningen eller er i tvivl om, hvordan du bliver hurtigere i løbeskoene - så er der hjælp at hente fra de andre træningsgale læsere! 

1."Udover din normale træning, så sørg for HVER DAG at have en kort træningsrutine, som du kører igennem minimum én gang. Det kan eksempelvis være 40 squats, 20 armbøjninger og 40 mavebøjninger. Man ser ikke noget resultat de første par dage, men efter 14 dage vil du både kunne se og mærke forskel." -Anders K. 

2. "Det der virker bedst for mig er at tage træningstøjet på med det samme jeg står op - så er der ingen undskyldning for ikke at komme i gang." -Birgit S.

3. "Uanset hvilken sport du dyrker, så er restitution vigtig. Hvis kroppen ikke får tid og ro til at genopbygge sig, øges risikoen for skader betragteligt og du opnår ikke de resultater, som du ønsker." -Rikke J.

4. "Hvis du har en dørkarm eller andet, som du kan hænge dig i, så aftal med dig selv, at hver gang du går gennem døren, så tager du lige 5 chinups - det giver resultater på den lange bane." Richard L. 

5. "Træningsfællesskab giver motivation og man kommer lettere afsted, når man har en aftale." -Katja N. 

6. "Træn om morgenen, så er det klaret og den dårlige samvittighed på vej hjem fra arbejde er du foruden. Husk at lave træningsaftaler, så har du "pligt" til at komme afsted - også selv om du er træt og vækkeuret ringer alt for tidligt." -Lone H. 

7. "Indfør en tradition på arbejdet, hvor I eksempelvis planker inden frokost. Det kan for eksempel være 5 forskellige variationer af planken, som hver tager 30 sekunder. Det giver et stærkt core og afhjælper mange rygproblemer." -Thomas H. 

8. "Trapper istedet for elevator ..." - Jeanette M. 

9. "Læg løbetøjet frem dagen før og stil løbeskoene foran hoveddøren. Lad være med at tro, at du nødvendigvis skal komme op på 10km hver gang. 2 eller 3 km er bedre end ingenting." -Susanne E. 

10. "Lyt til podcast eller e-bog mens du løber eller træner. Så glæder du dig altid til din træning. "-Malene S. 

Vil du gerne vide mere om træning, skader, sundhed, motivation og meget mere, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

11. "Find den træningsform eller sportsgren, du synes er sjov. Det nytter ikke at vælge den med den højeste forbrænding eller mest effektive - hvis du ikke synes det er sjovt, så holder motivationen ikke i længden." -Helle O. 

12. "Det kan være hårdt, når man ikke føler, at træningen går frem ad. Når tallene på løbeuret ikke har forbedret sig, så husk på, at når det går fremad , må det også gå baglæns eller stå stille engang imellem." -Vicki R. 

13. "Meld dig til et motionsløb, så du har et mål at træne efter. Og gør det gerne sammen med en makker. Det er hyggeligt, og der er langt mindre risiko for, at du springer fra." -Christian T.

14. "Find en sport du holder af, men som også er praktisk i en hverdag med planlægning. Strukturer din træning, så det giver mening i hverdagen, så det er realistisk i kalenderen.På den måde undgår du at misse træninger, fordi det ikke passer ind i dagens skema." -Line S. 

15. "Jeg undgår overspringshandlinger ved at afvikle dagens træning som det første, når jeg står op. Derudover sætter jeg både mål og delmål med min træning. " -Marianna G.

16. "Jeg udfordrer konstant mig selv. Enten skal løbeturen være længere eller der skal løbes hurtigere. For en stædig rad som mig, er det den bedste motivation. Det gælder dog stadig om at være realistisk og acceptere, at vil komme de "lidt dumme dage", hvor ingenting lykkes." - Ulla P. 

17. "Slap af i hænderne og hold dem i højde med navlen, når du løber. Mange fører hænderne op foran brystet som en bokser, når de bliver trætte, men så spænder man i skuldrene og mindsker sin lungevolumen - og så bliver det for alvor hårdt at løbe." -Kim A.  

18. "Mit bedste træningsråd er at have fokus på vejrtrækningen, så løber benene helt af sig selv. Og variere løbetræningen, så du undgår overbelastningsskader." -Dorte J. 

19. "Prøv at undgå at gøre træningen til et projekt. Tænk på din træning som en lille ting i hverdagen, på lige fod med indkøb og tøjvask. Mange har svært ved at finde tid og anser nærmest turen til klubben eller fitnesscenteret som en rejse til en anden verden. Hvis du formår at ændre dit mindset, vil det blot blive en vane." -Philip F. 

20. "Gå Lunges et par gange rundt om huset hver dag. Det er god underholdning for naboer og giver gode balder og lår." -Susanne M. 

21. "Planlæg din træning dagen inden, så du ved præcis hvad der skal ske til din træning. Du laver aldrig mindre end det planlagte, dog må du altid lave mere, hvis du skulle få lyst. Det gør, at træningen er lige til at gå til, og der er ingen grund til undskyldninger da det hele er planlagt." -Henriette K. 

22. "Man kan nemt blive låst fast i sin udvikling ved hele tiden at løbe den samme rute i den samme hastighed, så husk at varier begge dele." - Kristian D. 

23. "Sørg altid for at lægge første træning mandag eller tirsdag. Så kommer ugen godt i gang og det er nemmere at putte 2 træningspas mere ind." -Ann-Kristin S.

24. "Udnyt tiden der er faktisk masser af den. Du kan eksempelvis gå, løbe eller cykle en tur mens poderne drøner rundt til fodbold, håndbold eller andre fritidsaktiviteter i stedet for at stå på sidelinjen og glo." -Lise K. 

25. "Start altid dagen med at drikke en halv liter vand på fastende hjerte. Træn sammen med andre og aftal nogle dage om ugen, som er jeres og afsat til træning. Vær gerne mere end 5 i gruppen. Så hvis der er en som bliver forhindret en dag, bliver de andre ikke fristet til at springe over." -Susanne H.

26. "Vi har en løbe-Challenge på mit arbejde, hvor vi betaler et lille beløb for at være med. Vi skal løbe minimum 40 km om måned (max 7 min pr km) og alle der når det er med i lodtrækningen om præmie-puljen. De fleste når i mål med de 40 km og nogle løber ekstra og presser hinanden og når op på over det tredobbelte. Firmaet giver desuden en flot 2. præmie. Virkelig motiverende." -Tina M. 

27. "Lad være med at forsøge at sætte rekord, hver gang du løber. Det giver bare skader." - Thor V. 

28. "Pak tasken, når din motivation er størst - også selvom du først kan komme afsted senere, for så er det gjort. Tag din yndlingsproteinbar eller noget andet med i tasken som belønning efter din træning." - Annette R. 

29. "Outdoor-fitness er perfekt for mig. Brug det der er, eksempelvis trapper, bænke og gynger." -Lise T. 

30. "Tag træningstøjet på lige når du kommer hjem - og lov dig selv, at det ikke kommer af før du har trænet." - Lene V. 

31. "Variation og vilje er det vigtigste for mig. Varier din træning og skift mellem at løfte tunge vægte, cykle og bruge romaskinen. Sørg desuden for at gå nogle gode ture i løbet af ugen. Men variationen undgår du overbelastningskader og går ikke død i din træning " - Lena J. 

32. "Træn hver dag. Det behøver ikke være tidskrævende eller meget hårdt hver gang. Men placér én aktivitet hver dag - kort eller lang, hård eller blid." - Hege H. 

33. "Få dig en hund." -Lill H. 

34. "Udnyt den motion, du kan få ind i hverdagen. Tag trapperne i stedet for elevatoren, bevæg dig i frokostpausen og cykel på arbejdet eller stå af bussen eller stil bilen lidt længere væk, end nødvendigt." -Beate L. 

35. "Hvis du vil ændre noget ved din styrke eller krop, så må du gøre noget, som du ikke plejer at gøre. Variér din træning og skift eksempelvis øvelser, antal gentagelser, vægten eller længden af dine pauser. Du får ikke nye resultater, hvis du gør det samme, som du altid har gjort." - Jesper L. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: