Mænd og kvinder dyrker ironman
© iStock

Når træning tager overhånd

Vi drømmer om ironman og andre ekstreme udfordringer, der giver masser af prestige, og kaster alt ind i jagten på målet. For nogle bliver det til en besættelse, som i værste fald kan koste parforhold, venner og job.

16. januar 2017 af Troels Widding

Du suser afsted. Lukker resten af verden ude. Skridt for skridt føler du dig stærk og glad, og når turen ender, er du i bedre humør, end da du tog afsted.

Den fornemmelse kender de fleste motionister. 85 procent af alle aktive idrætsudøvere oplever at få et kick af træning. Endorfinerne, som hjernen frigiver under træning, giver os en lykkefølelse og er en del af forklaringen på, at så mange elsker at træne. Men for nogle bliver det til en afhængighed, hvor alt andet skubbes til side. Familie. Venner. Arbejde. Træningen bliver nummer ét, to og tre på prioriteringslisten.

En undersøgelse fra Syddansk Universitet viste i 2014, at seks procent af alle motionister er træningsafhængige. De skader sig selv og deres familie og ender isolerede. Især mænd under 30 år er i farezonen, men både mænd og kvinder kan blive ramt.

ironman slider på privatlivet

I dag går mange motionister benhårdt efter en ironman eller andre ekstremt udfordrende løb. Den tidligere verdensmester i triatlon Torbjørn Sindballe har efter karrieren coachet massevis af motionister, der har haft ambitiøse motionsprojekter, og han genkender, at det for nogle tager overhånd:

– En ironman er et meget, meget stort projekt. Mange af dem, jeg har trænet, har været udfordret privat til sidst i forløbet, og nogle har måttet geare ned eller helt stoppe projektet undervejs, siger han.

For nogle bliver træningen så vigtig, at den dominerer dem fysisk, socialt og mentalt. Det sker som regel gradvist, hvor hverdagen bliver mere og mere overtaget af træning, mad og søvn. De bliver humørsyge eller rastløse, hvis de ikke kan få trænet. De træner i smug for at skjule deres store træningsmængde for familie og venner, og træningen føles som hele livet – ikke bare som et supplement.

Ud over fysisk nedslidning og problemer med venner og parforhold er et typisk problem, at atleten kun har træningen som psykologisk udvej, når han eller hun har det skidt.

Helte i tridragt

Træning giver høj status, og det er ifølge eksperter en medvirkende årsag til, at balancen mellem træning og privatliv kan risikere at tippe. Succesfulde erhvervsledere dyrker triatlon og ekstremløb, vennerne klapper dig på ryggen, når du klarer dig godt, og medierne hylder de folk, der gennemfører 200 kilometer ultraløb i ørkenen.

Den status og respekt, der er forbundet med træning, betyder, at det er nemt at blive fanget – og at det kan være svært at se problemet. Når en alkoholiker skal stoppe med at drikke, er der klare sundhedsmæssige og sociale gevinster, men med træningsafhængighed er tingene mere komplicerede. Træning er jo sundt og forbundet med mange positive effekter.

Samtidig er fristelserne overalt: invitationer fra Endomondo; mails fra venner i triklubben; kroppens egen lyst til mere motion, når man er i god form; udseendet, der bliver bedre.

Vigtigt med klare rammer

Torbjørn Sindballe peger på flere forskellige årsager til, at vi ser tendensen med træningsafhængighed netop i disse år. Der hersker generelt en sundhedstrend i den vestlige verden, og samfundet er blevet mere individorienteret, hvilket også afspejles i vores forhold til træning.

– Men måske er den vigtigste grund overhovedet, at vi bruger så mange timer på kontoret, at vi har mistet kontakten til kroppen. Og til naturen. De fleste af de hårde motionsformer giver dig en helt anden nærhed til din krop og masser af store naturoplevelser, siger Torbjørn Sindballe.

Han understreger, at du skal tænke dig grundigt om, når du skal i gang med et stort motionsprojekt:

– Inden projektet skal der laves nogle klare rammer. For når du tænker over det – er en ironman så i virkeligheden værd at blive skilt for?

Find balancen i din træning

Træningsafhængighed handler ikke om, hvor mange timer om ugen man bruger på at træne. Det afgørende er, om de negative konsekvenser har fået overtaget. Her er faresignalerne, du bør være opmærksom på.

  1. Hvis du oplever stigende vedvarende ømhed i led og muskler, svækket immunforsvar og præsterer dårligere, selvom du træner hårdt, så træner du for meget. Nogle sover også dårligt, og nogle bliver deprimerede, selvom de stadig får deres kick ud af træning. Så skal der skæres ned på træningen.
  2. Når du træner meget, har kan det udvikle sig til du lever et meget kontrolleret og restriktivt liv. Det kan være o.k. i en periode op til et maratonløb fx. Men begynder du straks efter at træne hårdt igen, skal du være opmærksom på, hvad der sker. Krop og psyke reagerer, hvis du overtræner, og det kan føles ligesom at arbejde for meget. Du kan få stress, angst eller blive trist. Vær opmærksom på de signaler og skru ned, hvis du mærker dem.
  3. Hvis venner siger fra, brokker sig over, at du er fraværende, eller familien er bekymrede for dig, selvom du selv nyder din træning, så er det et faresignal. Du kan være nødt til at give afkald på den tryghed, det giver at have så kontrolleret en hverdag. At have styr på sin træning er nemmere end at have styr på venner, parforhold og job, men det kan være en flugt fra problemer.
  4. Meget træning og en veltrænet krop giver status, men sørg for også altid at hente energi og glæde andre steder. Få flere ting i livet der giver mening og værdi, og gerne ting der ikke kan måles og vejes. Læs en bog. Gå i biografen. Spis god mad med venner. Ellers er det alt for sårbart kun at have træningen. Du kan ikke altid blive ved med at løbe hurtigere eller længere.
  5. Træner du for meget, skal du skrue gradvist ned. Ikke stoppe. Ellers kan du få kraftige abstinenser som rysten, uro og irritation. Skru samtidig op for andre ting i dit liv, der giver mening. Der er ofte en årsag til, at træningen kammer over. Det kan være vigtigt at finde ud af, hvad der ligger bag træningsafhængigheden, så man kan bryde mønstret. Det kan være lavt selvværd eller følelsesmæssige problemer, som man skal have hjælp til at løse på andre måder end ved at "løbe" fra dem.


I denne måneds udgave af Aktiv Træning kan du læse meget mere om træningsafhængighed. Læs b.la. Jesper Neumann Jensens historie om, hvordan træning blev hans daglige fix. Bliv abonnent her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: