© Colourbox

Sådan bevarer du motivationen

Uanset hvor sjov og spændende din nye træning er, så er der dage, hvor det kniber med lysten. Her kan små motivationstrick hjælpe.

24. marts 2011 af Jacob Teilmann

Prioritér din træning Når du nu har kastet dig ud i regelmæssig motion og træning, er det helt afgørende, at du prioriterer tiden til det. Ellers skrider motivationen nemt, når tidspres, familiegøremål, jobopgaver mv. kommer indover. Så lav bindende træningsaftaler med dig selv, og overhold dem, ligesom du ville holde aftaler med andre mennesker. Snak også med familien, så de forstår din prioritering og således er involveret direkte i dine planer og træningstiming og så ikke kommer og brokker sig senere.

Sæt et mål Det kan være meget motiverende at sætte sig et mål. Det kan være, du har et mål om at løbe 10 km i stedet for 5 km. Eller måske stille op i et motionsløb eller en konkurrence. Husk, at dit mål skal være realistisk. Og du får mere ud af at sætte dig små delmål end at sigte mod alt for store udfordringer for tidligt.

Find en træningsmakker Det sociale kan have en stor værdi i din træning. I stedet for at være helt alene om motivation, planlægning og selve udførelsen, så kan en makker give dig mange input og sjovere timer. Overvej, hvilken type makker du har brug for. Skal det være din bedste ven, fordi I ser for lidt til hinanden? Eller snarere en person længere ude i netværket, fordi han passer bedre til dit niveau og din tid?

Læg dit træningstøj frem Hvis du fx ved, at du skal løbe eller cykle lørdag morgen/ formiddag, så læg dit træningstøj frem allerede fredag aften, eller pak din taske i god tid. På den måde forpligter du dig mere over for dig selv, og du gør morgendagens motion konkret i god tid. Alternativt kan du hoppe i træningstøjet fra morgenstunden. Så er du ligesom klar, og hvorfor så droppe det?

Tænk på bagefter Når du har været i bad og sidder godt i sofaen, hvordan er det så, du har det? Godt både mentalt og fysisk, ikke? Halter motivationen, så prøv at genskabe denne følelse: hvor godt du plejer at have det bagefter, og hvad det betyder for resten af dagen.

Forkæl dig selv med udstyr Der intet så motiverende som nyt udstyr til din træning. Forkæl dig selv med nyt gear en gang imellem. Du vil opleve, at forventningens glæde til din træning stiger, og at glæden ved selve træningen gør det samme.

Meld dig ind i en klub Klubbens styrke er, at du får sat din træning i faste rammer. Og risikoen for, at din træningsintensitet og motivation ødelægges af afbud mindskes. Melder én person afbud, så er der nok en masse andre i klubben den dag.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: