© Colourbox

Sådan presser du dig selv

Har du svært ved at presse dig selv nok, når træningen bliver rigtig ond, er her et lille fif, der hiver de sidste procenter ud af kroppen. I al enkelhed skal du lyve for dig selv og bilde dig ind, at fx det næste interval er det sidste – selvom du reelt mangler 4.

14. november 2011 af Lasse Lyhne

Gevinster Du snyder hjernen og din egen dovenskab. Du får trænet hårdere og længere, end du havde troet, du kunne, og opnår dermed en bedre træningseffekt.

Sådan gør du Tippet her er særlig effektivt, når du træner hårde intervaller fx på cyklen, i romaskinen eller i løbeskoene.

Når du har gennemført ca. halvdelen af intervallerne, og både kroppen og hovedet er ved at blive trætte, overbeviser du dig selv om, at det interval, du skal i gang med nu, er det sidste. Forsikr dig selv om, at det er helt o.k. at stoppe efter det. Du har faktisk trænet relativt hårdt.

Det er imidlertid løgn! Når du har gennemført intervallet og fået pusten, napper du lige et til – men bagefter må du til gengæld stoppe.

Det er også løgn! Og sådan fortsætter du med at give dig selv løfter, du ikke vil indfri, indtil du har fået gennemført det antal intervaller, du havde planlagt.

Derfor virker det Hjernens opgave er at sikre, at du ikke bruger unødig energi på noget så fjollet som at træne. Derfor sender den alverdens træthedssignaler af sted til kroppen for at få dig til at spare på kræfterne. Ved at bilde dig selv ind, at du kun mangler 1 interval, selvom du mangler 3, snyder du hjernen og får den til at frigive flere ressourcer.

OBS! Tricket egner sig bedst til intervaltræning, men kan også bruges, når du træner længere ture eller ved konkurrencer. Bild dig selv ind, at du bare skal klare 1 km til – så er det o.k. at stoppe. Når den kilometer er klaret, snupper du lige en til.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: