Cykeltur i mudder

Seriøse mudderpøle kan tage pusten fra selv garvede ryttere, men fidusen er at holde farten og træde jævnt igennem smattet.

13. september 2010
  • Slap af i overkroppen Du holder bedst balancen ved at sørge for at være afslappet, så din krop kan reagere på det løse underlag ved at forskyde vægten hurtigt. Så ikke noget med at tage en dyb indånding og holde vejret, inden du kører ud i mudderstykket. De anspændte muskler i maven vil bare låse overkroppen.

  • Skyd vægten tilbage Når du rammer mudderet, skal du skyde din vægt en smule tilbage over sadlen. Ved at flytte vægt tilbage over baghjulet letter du trykket på forhjulet, som så lettere kan glide igennem det bløde underlag. Pres samtidig styret frem, så du ikke ryger forover, når du rammer mudderpølen, og det bløde underlag med ét bremser dig voldsomt ned.

  • Vælg din linje Den bedste linje er tit den mest åbenlyse. Vælg den, der ser mest solid ud, og sigt efter at holde den. Det er oftest den lige vej igennem mudderet – og den mest våde – der er den letteste, fordi der er fast bund under vandet. Det vigtigste er, at du holder den linje, du vælger, og ikke bremser op.

  • Hold farten og bliv ved med at træde rundt Det er instinktivt fristende at bremse ned og holde op med at træde rundt, når man rammer et mudderstykke. I stedet skal du bruge den fart, din cykel forærer dig, og blive ved med at træde rundt i pedalerne i et let, konstant, hurtigt tråd.

  • Løft forhjulet igennem I takt med at du bliver fortrolig med mudderet, kan du træne i beslutsomt at løfte forhjulet ind over pølen. Holder du god fart, vil forhjulet på den måde næsten ikke røre mudderet, og der er minimal risiko for, at du bliver afsporet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: