Mindre luft - bedre greb

Det kan næsten ikke være mere enkelt: Luk godt med luft ud af begge dæk på mountainbiken, så de bliver ‘fingerbløde’.

1. marts 2011

Dermed får dækket en markant bredere kontaktflade med underlaget – og du er sikret meget bedre vejgreb.

Gevinst Du får straks langt bedre kontakt med og ‘bid’ i underlaget og mindsker risikoen for, at hjulet pludselig spinder vildt rundt uden at tage fat. Det gælder især, hvis det er fedtet føre, og/eller du skal have bedst muligt vejgreb op ad bakker og skrænter, hvor du må flytte kropsvægten lidt frem på cyklen.

Sådan gør du

  • Få en fornemmelse af, hvor blødt sporet er, og om vejgrebet er meget udfordret. Tænk over, om sporet byder på rå mængder af rødder, sten eller giftige drops, som gør, at du næppe skal satse på et superblødt dæktryk.

  • Løsn ventilen, og luk luften ud i små doser – kun lidt ad gangen. I hvert fald indtil du har rutinen og fornemmelsen med dæktrykket. Mærk hele tiden efter med hårde tommeltryk oppefra og ned på dækkets overside.

  • Luk ventilen fast til igen. Kør et stræk, og vurdér, om du er tilfreds både med dækkets bid og med styreegenskaberne, fx i skarpe kurver. Synes du, cyklen styremæssigt ‘sejler’ i svingene, må du lige pumpe lidt ekstra luft i dækkene igen.

OBS! Lukker du for meget luft ud af dækket, kan fx rødder og sten slå så hårdt op i dækket, at slangen bliver banket mod fælgen og dermed punkterer. For bløde dæk kan også gå ud over styreegenskaberne, ligesom du i meget udfordrende kurver kan risikere, at kræfterne i svinget krænger dækket af fælgen.

Derfor virker det

Et hårdtpumpet dæk har kun en relativt begrænset direkte kontaktflade med underlaget. Når dæktrykket mindskes, trykker din kropsvægt dækket ud, så det dækker et større areal og dermed får markant større kontaktflade. Det betyder også, at flere af de grove knopper i dækmønsteret aktivt kan ‘bide’ sig fast i underlaget.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: