Værktøjskasse, sportsudstyr, mad, fisk, gulerod, cykelsko, tennisketcher, vandflaske
Kost eller motion? Se, hvilket værktøj du skal bruge for fx at undgå diabetes, få mere energi eller holde din hjerne skarp.

Nå dit mål: Kost eller motion?

Er dit mål at tabe dig, eller vil du bare gerne have ny energi? Se om kost eller motion er værktøjet, som kan indfri dit mål.

21. november 2012

Vi bringer her 11 mål, du nå gennem enten kost eller motion.

DIT MÅL: Vægttab

Dit værktøj: Kost

Sådan gør du: Spiser du en sund og kaloriefattig kost, vil du typisk opleve et vægttab, der på kort sigt er 2-3 gange større end det, du kan få, hvis du følger et træningsprogram. De fleste har desuden nemmere ved at skære 500 kalorier ud af den daglige kost end at bruge en time i fitnesscentret hver eneste dag på at forbrænde de samme kalorier.

Træner du ofte hårdt, modarbejder din appetit derudover ofte slankeeffekten, fordi du bliver ekstra sulten efter den svedige indsats. Men husk, at det er vægttabet på lang sigt, som afgør din sundhed, og her er en kombination af kost og motion nødvendig.

Stærke muskler toner kroppen og øger dit hvilestofskifte. Desuden modvirker træning stress, der let kan føre til, at du spiser for meget.

DIT MÅL: Skarp hjerne

Dit værktøj: Motion

Sådan gør du: Dine arbejdende muskler danner stoffet BDNF, som har en enestående virkning i hippocampus – hjernens hukommelsescenter. Dels får BDNF hjernecellerne til at dele sig, og dels danner hjernecellerne nye forbindelser med hinanden og hermed nye hjernekredsløb.

Et studie har fx vist, at forsøgspersoner efter tre måneder med motionsløb kunne øge størrelsen af hippocampus med 16 procent. Omvendt ved man også, at blot få ugers inaktivitet kan være nok til at fremkalde et målbart koncentrationsbesvær og ligeledes problemer med hukommelsen.

DIT MÅL: Mere energi

Dit værktøj: Motion

Sådan gør du: Dit humør og energiniveau er letpåvirkeligt af motion. Når du træner, udskiller dine muskler masser af hormoner, som føres op i hjernen og giver dig en følelse af overskud. Man kender endnu ikke disse muskelhormoners virkning i hjernen til bunds, men kan konstatere, at de ud over at give dig overskud også skåner dig for at blive for hurtigt træt og udmattet.

Samtidig får motion hjernen til at udskille visse signalstoffer, fx endorfiner, der løfter humøret og giver dig en fornemmelse af velvære. Du sover også bedre, når du træner. Alt i alt gør disse effekter en tur i fitnesscentret til dit bedste kvikfix mod træthed og dårligt humør.

Log ind og se de sidste otte mål, du kan nå gennem enten kost eller motion

De otte mål er:

  • Hold dig rask

  • Flad mave

  • Få et stærkt hjerte

  • Undgå sukkersyge

  • Stress ned

  • Sænk blodtrykket

  • Undgå kræft

  • Bedre søvn

Se rådene på næste side.


Ønsker du et vægttab gennem en kostændring? Så brug I FORM Kostdagbog til at holde styr på dagens kalorieindtag. I FORM Kostdagbog er en hurtig og effektiv måde til at nå din ønskede vægt, gennem et målrettet fokus på kosten. Prøv I FORM Kostdagbog i 5 dage gratis.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: