Nå dit mål: Kost eller motion? - 2

DIT MÅL: Få et stærkt hjerteDit værktøj: Kost Sådan gør du:Du kommer langt med din hjertesundhed, hvis du sørger for at spise mange kostfibre fra grove kornprodukter og får masser af omega-3-fedtsyrer, der beskytter hjerte og kredsløb mod åreforkalkning og blodpropper.

21. november 2012

DIT MÅL: Få et stærkt hjerte

Dit værktøj: Kost

Sådan gør du: Du kommer langt med din hjertesundhed, hvis du sørger for at spise mange kostfibre fra grove kornprodukter og får masser af omega-3-fedtsyrer, der beskytter hjerte og kredsløb mod åreforkalkning og blodpropper.

Omega-3 er fiskeolier, som især findes i fede fisk. Men også avocado, nødder, mandler, grønne bladgrønsager, tangprodukter, hørfrøolie og rapsolie er rigtig gode kilder. I studier er det påvist, at fisk og omega-3 reducerer faren for pludselig hjertedød ganske betydeligt.

Du kan dog ikke helt skippe din træning, da motion er særlig vigtigt for et sundt kolesteroltal.

DIT MÅL: Hold dig rask

Dit værktøj: Kost

Sådan gør du: Immunforsvaret er en uhyre kompleks størrelse, der kræver de nødvendige råstoffer, herunder vigtige vitaminer, mineraler og antioxidanter, for at fungere optimalt.

Grønsager, frugt, bær samt fisk og magert kød er helt essentielle byggesten for kroppens robusthed. Skær omvendt ned på de halv- og helfabrikerede fødevarer samt sukkerbomberne, der svækker modstandskraften.

Fisk er vigtige, fordi de tilfører D-vitamin, som måske er det vigtigste vitamin for dit immunforsvar.

DIT MÅL: Undgå sukkersyge

Dit værktøj: Motion

Sådan gør du: Veltrænede muskler virker som en svamp, der nærmest suger fedt og sukker ud af blodet, før det gør skade. Omvendt er noget af det farligste ved inaktivitet, at insulinfølsomheden falder, så kroppen får sværere ved at regulere blodsukkeret ned, og fedtet hober sig op.

Type 2-sukkersyge, som er den mest almindelige form for diabetes, skyldes langt overvejende en cocktail af inaktivitet og overvægt. Dyrker du hver dag 30 minutters rimelig hård motion, der involverer de store muskelgrupper såsom ben og baller, vil du nærmest eliminere faren for type 2-sukkersyge.

DIT MÅL: Flad mave

Dit værktøj: Kost

Sådan gør du: Kostfibre og vand er de vigtigste ingredienser i en sund fordøjelse, der holder maven flad og velkørende. Fibrene skaber fylde, mens vandet holder det hele flydende.

Motion kommer dog lige i hælene, fordi det skiftende tryk inde i maven under træningen presser tarmindholdet videre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: