© Andreas Mikkel

Perfekt roteknik

Lær korrekt og effektiv roteknik lige fra starten - så får du mere ud af din træning.

Romaskinen er en gave til dem, der ønsker at nå det hele på den halve tid – i træningscenteret eller hjemme på stuegulvet. Du får trænet kroppens vigtigste muskler, forbrænder en masse kalorier og kommer hurtigt i kanongod form.

Roning består af 2 bevægelser: selve rotaget, der fører dig bagud, og så den såkaldte fremkørsel, der fører dig frem igen. Der er stor forskel på tempoet under de 2 bevægelser. Fremkørslen skal helst tage cirka dobbelt så lang tid som rotaget. Dette kaldes for rytmen.

Når du mestrer den rigtige rytme i roningen, får du optimal glæde af dine anstrengelser, og det kan tydeligt ses både på distancen og tiden. Ved at bruge ben og arme optimalt sikrer du også, at du kan ro i lang tid, selv hvis du aldrig har prøvet det før.

Læg især mærke til, at armene er strakt i lang tid, mens det er benene, der levere kraften til at sende dig bagud i romaskinenen. Først når håndtaget når op til knæene, begynder roeren at trække det ind til kroppen ved hjælp af armmusklerne. Koordinér arme og ben, så dine ben er fuldt udstrakte, på samme tid som dine hænder når ind til kroppen.

© Andreas Mikkel

Du sidder med bøjede ben og enden godt ind under dig, men stadig så dine skuldre er placeret en anelse foran dine hofter. Kroppen er nu i kontakt med lårene, armene er strakte, og du er nu klar til at begynde rotaget.

© Andreas Mikkel

Start rotaget med strakte arme og ryggen ‘låst’. Lige når du sætter i gang, er det vigtigt, at du mærker, at kæden har godt fat i hjulet, før du strækker benene. Den første del af rotaget foregår med strakte arme – hiv ikke modstandshjulet i gang med armene.

© Andreas Mikkel

Fortsæt med at strække benene ud, samtidig med at du åbner op og bruger kroppen aktivt ved at begynde at læne overkroppen bagud.

© Andreas Mikkel

Stræk benene helt ud, og træk samtidig håndtaget forbi knæene og ind mod kroppen – lige under brystkassen. Husk, at bevægelsen i arme og ben skal koordineres, så dine ben er fuldt udstrakte, på samme tid som dine hænder når ind til solar plexus.

Du har afsluttet rotaget, benene er strakt helt ud, og håndtaget er trukket helt ind til kroppen. Nu er du klar til fremkørselsfasen.

Før håndtaget frem foran knæene ved at strække armene frem og bøje kroppen frem over hoften. Derefter kører du langsomt frem på sædet, mens du strækker armene og gør dig parat til det næste rotag.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: