Skal en begynders puls være højest?

Kan det virkelig passe, at en begynder (som jo har en høj hvilepuls) skal træne med højere puls end en garvet atlet? Eller misforstår jeg Karvonens formel?

Til pulstræning er Karvonens formel fremragende, fordi den tager hensyn til, at din hvilepuls bliver lavere, efterhånden som du kommer i bedre form.

Men som du selv er inde på, kan det let komme til at se ud, som om begyndere skal træne meget hårdere end folk, der er i god form. Men det skal de naturligvis ikke.

Sagen er, at hvilepulsen ikke er alene om at afgøre, hvor hårdt der skal trænes. Den procentuelle belastning bør også ændre sig, fordi den afhænger af, om du er begynder eller garvet motionist eller tilhører eliten.

Hvor en utrænet person fx kan træne sin udholdenhed ved ca. 60 procent af sin maksimale ydeevne, skal en mere veltrænet person op på 75 procents belastning for at udfordre kroppens systemer. Skemaet herunder viser forskellene.

Træningszonerne er forskellige afhængigt af din form
Restitution Udholdenhed Kondition
Begynder 55-60 % 60-70 % 75-80 %
Øvet motionist 60-65 % 65-75 % 80-85 %
Elite 65-70 % 80-85 % 88-93 %

Pulsparadoks i Karvonens formel

Eksempel: En mand med en maks.-puls på 180 og en hvilepuls på 50 vil forbedre sin udholdenhed ved at træne med 70-80 procent af sin maksimale ydeevne:

(180 - 50) x 0,70 + 50 = 141 (180 - 50) x 0,80 + 50 = 154

Men hvis hans form er dårlig, og hans hvilepuls derfor er 80, skal han faktisk træne med en puls på 150-160!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: